24. Vývoj umění po druhé světové válce ve světě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Caesar – slisovával objekty
Nikki de Saint Phalle – fr. Sochařka, užívá ženské prvky, tvoří barevné ženské figury ( veselé barvy)
Fontána Stravinskij – vytvořila na počest Stravinského s manželem Jeanem Tinquellem
- sochy ze sádry- uvnitř malba- sochy prostřílela pistolí – Aphrodite Mélská
Nana – do ženy se vchází jejím lůnem (vaše máma)
Zahrada Taroků
OP ART – Optical Art
- jde o geometrické obrazce – výtvarné znaky, které působí na náš zrak, působení barvy
Victor Vasarely – maďar, Zebry, Krychle
Bridget Reyelová
KINETICKÉ UMĚNÍ- konec 50. Let
- vychází ze sochařství-prostor, využívá pohybu
Alexander Calder- tvořil podobizny z drátů – vypadá to jako kresba v prostoru
MOBILY: jednoduché, barevné plošky, zdrátované a hýbou se. Po městech v USA, Evropě
STABILY: nehýbou se. Paříž- La Defance
Jean Tinguelli – velké instalace, téma strojních mechanismů
Stroj New york – stroj udělán tak, že se pochvíli sám zničil- poselství sebedestrukce
NOVÁ FUGIRACE-konec 50. Let
- reakce na abstraktní malířství, návrat k člověku-figura, otisk, stopa lidského těla
Francis Bacon – autoportréty- jejich deformace, exprese, ohraničené čárami, vertikály, temné pozadí, troptichy
Papež Inocence (Velazquéz)
Lucian Freud – vnuk S. Freuda
- lidská fiigura bez příkras, nahá těla, akty. Královna Alžběta, Kate Mose
KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ- 60. Léta, USA, Německo
Koncept – myšlenka či idea je důležitější než vlastní umělecké realizace
Joseph Koshut – Jedna tři židle – židle: skutečná, její fotka a slovo ve sovníku
Akční umění – 60. – 70. Léta vznik v USA
- jedná se o navracení se ke spontánnímu způsobu života, důležitá je přirozenost-život, dýchání
- divák často bývá přímo zapojen do tvůrčího procesu
- směr byl proti stereotypu, chtěl vytrhnout lidi z každodenní rutiny
- Intermedia: divadlo, malba, výtvarno…
Happening- událost na 1 místě, v 1 čase, dle scénáře, neopakuje se, zapojení diváků do procesu.
Performance – představené, propracovanější scénář, zaznamenává se, zapojení lidí
Joseph Boys- patřil do skupiny Fluxus, letec ve 2.sv.v., letadlo sestřeleno nad Krymem, Tataři mu zachránili život-zabalili ho do kůží a tuku-tento zážitek převáděl do svých děl: Tuk na židli, Jak vysvětlit umění mrtvému zajíci, Instalace z plsti
BODY ART- práce s tělem, bolestí, exkrementy, krví, vnitřnostmi
Chris Burden- Nechal se ukřižovat na Wolswagen
Piero Manzoni- Zakonzervované umělcovy výkaly – hovna v konzervě. Podepsal Modeku – to je mé um. dílo
Vídenští akcionisté – brutální rituály, erotika, krev
- jak překonat tabu, co je pro nás tabu