3. Civilizace Starověkého Orientu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-uctívali zvířata žijící blízko řeky (krokodýli…)
-3 tisíciletí př.n.l. – sjednocení Horního a Dolního Egypta
- Egypt se dělí na:
Stará říše (2700-2000 př.n.l.)
Střední říše (2000- 1600 př.n.l.)
Nová říše (1600- 1000 př.n.l.)
Postavení v Egyptě:
-faraon = Bůh, kněží (nejvyšší třída), stavitelé, písaři (střední třída), otroci (nižší třída)
-Egypťané věřili v posmrtný život
-náboženství bylo polyteistické (př. bůh Re - bůh slunce – zobrazoval se se sokolí hlavou, bůh Usir-bůh podsvětí)
Architektura:
-na rozdíl od Mezopotámie dostatek kamene v povodí řeky Nil (Nil přepravoval kámen na určité místo)
-seskládávání jednotlivých kamenných bloků; egyptské sloupy představovaly rostliny, které rostly v povodí Nilu
-hlavní funkce- náboženská funkce
-dva typy náboženských staveb:
chrámy
hrobky
chrámy – dva typy:
zasvěceny bohu – nejdříve alej sfing, dva obelisky(symbol slunečního paprsku), za nimi dva kolosy (sedící faraoni), za nimi dva pylony (komolé jehlany), za nimi zed a peristyl (předsíň pro všechny), za ním hypostyl (byl jen pro kněží); nejznámější chrámy Luxor a Karnak
pohřební
hrobky – jedna z nejtypičtějších forem egyptské arch.; souvisí s vírou v posmrtný život
-Vývoj egyptské pyramidy (hrobky):
1.mastaba (=lavice) – podzemní chodba, kam se ukládala těla faraonů v sarkofágu
2.stupnovitá pyramida – Džosérova pyramida; jednotlivé stupně měly symbolizovat odchod Boha po schodech ke slunci
3.lomená pyramida-Snofrevova pyramida
4.pravidelná pyramida
-Gíza u Káhiry – zde se nachází nejznámější pravidelné pyramidy, z nichž největší byla Cheopsova (nebo Chufevova) pyramida (původně 148 m vysoká); tento komplex se řadí mezi starověké i současné divy světa
-pyramidy se stavěly pouze ve Staré říši
- ve Střední říši se začaly hrobky tesat do skal (do skal proto, že se hrobky vykrádaly); nejznámější hrobky v Údolí králů a královen (př. Tutanchamonova hrobka)
Sochařství
-sochy faraonů se dělaly podle předem daného kánonu (=podle předem dané zákonitosti)
-figura byla také částečně idealizována, faraon se znázorňoval hezčí než byl ve skutečnosti
-vzezření soch souviselo s věčností, nikdy neměly zaniknout (duše se měla rozpomenout na svoji podobu v lidském životě)
monumentální – sfinga v Gíze, kolosy (velké sochy faraonů)
volné sochy – sochy faraonů a božstev, př. sochy faraonů v životní velikosti (socha faraona Menkauré s manželkou)
drobné sochařství – drobné sošky služebníků, které se dávaly do hrobek faraonů
-tři zákonitosti zobrazování:
hieratická perspektiva – panovník zobrazován jako největší, otrok jako nejmenší
zákon frontálního zobrazení – hlava, ruce a nohy z profilu, oko a trup zobrazeny zepředu
koncepční realismus – umělci netvořili podle skutečnosti, ale podle vlastní představy