3. Civilizace Starověkého Orientu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
památky egyptského sochařství:
-socha faraona Menkauré s manželkou – ponderace(=zobrazeny v pohybu) – nalezena v pohřebním chrámu nedaleko Menkaurého pyramidy
-sedící písař- v Louvru, je daleko realističtější než sochy faraonů, jiné byly méně realistické a vytvářely se z méně trvanlivých druhů materiálu (dřevo…); je polychromovaná
-kněz Rahotep s manželkou Nofretou- prvky realismu i částečná idealizace
-Achnatonova revoluce-za vlády faraona Achnatona se umění asi na dobu 20 let oprostilo od ustálené, předem dané formy , dokonce i sám faraon se zobrazoval realisticky (podobizna Achnatona s podlouhlou tváří, s úzkým nosem a odulými rty); Achnaton udělal kulturní a náboženskou revoluci (vyhlásil kult jediného Boha - Aton, Bůh slunce; umění se uvolnilo-větší kreativita)
-reliéf s Achnatonem a jeho rodinou – nad nimi zobrazeno slunce (zobrazení Atona), na konci paprsků byly ruce, které žehnaly faraonovi a slavné manželce Achnatona Nefertiti; Achnaton se mazlí se svojí dcerou
-podobizna královny Nefertiti - je polychromovaná, lehce zidealizovaná, oko má vykládané polodrahokamy
-po smrti Achnatona se vše vrátilo do původního stavu a na trůn usedl Tutanchamon
Malířství: – tři zákonitosti jako v sochařství, nejlépe se malby zachovaly v hrobkách v Údolí králů a královen
-malířství zdobilo:
hrobky-zobrazení posmrtné cesty zemřelého člověka
chrámy- barva měla symbolický charakter(žlutá napodobovala zlatou a znamenala věčnost, červená-život…), malba byla plošná, pouze vyplňovala tvar
(Tutanchamonova hrobka-nalezena v 30 letech 20 století; dochována pohřební výbava i s mumií)