7. Románský sloh
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. ROMÁNSKÝ SLOH
-od Roma=Řím; řadíme ho do období vrcholného středověku
-budovy svými znaky připomínaly římské stavby
-v Evropě 11. a 12. Století; propagoval křesťanství; až na výjimky neznámá jména umělců
-myšlenky upínány na to, co se s lidmi stane po smrti
-feudální zřízení
Architektura:
Hl. druhy staveb:
sakrální (kostel a klášter)
světské (hrad, městský palác, kamenný most)
typy staveb:
centrální (rotundy)
podélné (jednolodní stavby s apsidou, bazilika)
-silné masivní zdi, malá okna, stavby centrální (rotundy) a podélné (baziliky)
-sdružená a střílnová okna
-používaly se arkády (zazděné-slepé arkády)
-trpasličí galerie; obloučkový vlys (pod okny); lizéna=zeď členěná páskem
-typ sloupu: typy ornamentů hlavně na hlavicích sloupů, silné, masivní, ve spodní části tzv. drápek; typ křížové klenby, valená klenba
-stavby byly horizontální, masivní
Šikmá věž v Pise-původně zvonice; slepé arkády; katedrála Panny Marie v Pise
Francie- chrám sv. Magdalény ve Vézelay; Německo- dóm ve Wormsu; dóm ve Špýru
Španělsko-Santiago de Compostella – poutní místo, jedno z neslavnějších v Evropě
Architektura v Čechách:
Čtyř apsidová rotunda Sv. Víta na místě dnešní katedrály Sv. Víta na Pražském hradě-nechal postavit kníže sv. Václav na počátku 10 stol.; ve 12. stol knížetem Spytihněvem přestavěna na baziliku
Klášter sv. Jiří na Pražském hradě – nejstarší čes.klášter (973)-sídlily zde benediktýnky
Juditin most-vedl přes Vltavu-postavený v 2.pol 12.stol. králem Vladislavem; byl to 2.nejstarší kamenný most ve Stř. Evropě
Rotunda sv. Martina-na Vyšehradě-první král Vratislav korunovaný v r. 1085
Památky rom.slohu mimo Prahu:
Rotunda sv. Jiří na Řípu; Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě; Rotunda ve Starém Plzenci; kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory; Přemyslovský palác-Olomouc; bazilika sv. Prokopa v Třebíči
Sochařství:
šíření křesťanské idee (z 99 %se objevovaly biblické náměty, ze života Krista, světců…); bylo antibalistické
znaky: nezájem o prostor, nezájem o plastic.tvar (sochy byly stylizované), převládá plošný reliéf, bylo vázáno na architekturu, převládala plošnost a linearita, uplatňoval se ornament (akant, perlovec, provazec…)
-v malířství a sochařství se uplatňovala tzv. mandorla a v ní zobrazen Kristus
Itálie: narozdíl od jiných si bere příklad a antiky; větší zájem o plasticitu; Benedeto Antelami- tvořil ve městě Parma
Francie-chrám sv. Magdalény ve Vézelay- výzdoba tympanonu (Kristus jako soudce)
Španělsko- chrám Santiago de Compostella-poutní místo spojené se světcem sv. Jakubem
Čechy-sloup z baziliky sv. Víta na Pražském hradě- nejstarší památka rom.sochařství v Čechách; zdobený pletencem
-kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory-největší soubor románské figurální skulptury
-Mostecký reliéf-nacházel se na jednom z pilířů Juditina mostu, postavy: klečící král Vladislav, který získává korunu od císaře Fridricha Barbarrose