19. Futurismus a kubismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
19.
Futurismus a kubismus
Futurismus
1909-1914
-vznik v Itálii
-futurum=budoucí čas
-tvůrci umění budoucnosti
-vyšel z kubismu
-vznikl z opojení hromadícími se technickými vynálezy a civilizačními vymoženostmi
Manifest futurismu:
-autorem je italský básník a dramatik Filippo Tommaso Marinetti
-obdiv války a agrese
-kult primitivismu, síly,činu,technizace
-malířské vyjádření za pomocí neoimpresionistických prostředků
-ztvárňují s emotivy moderního života a jeho fyzikálních a mechanických sil
Malířství
Umberto Boccioni
-malíř,sochař,teoreticky propracovával futurismus
-nejznámější umělecká osobnost italského futurismu
-v roce 1916 dobrovolně odešel na frontu,kde zemřel
Rvačka v pasáži
Autoportrét
Město se probouzí
Simultánní vize
Giacomo Balla
Oblouková lampa
Dynamika psa na vodítku
Uberto Bonetti
Sanremo
Genova
Kazimir Severinovič Malevič
Hlava selky
Osm obdélníků
Český futurismus
Malířství
Bohumil Kubišta
- spojuje futurismus s kubismem
Kuřák
Koupání žen
Vzkříšení Lazara
Pierot
Růžena Zátková
Boj předmětů o nadvládu
Kohouti z Bricca
Sochařství
Otto Gutfreund
-přední světový sochař
-jako jeden z prvních realizoval kubistické principy v sochařství
-dospěl ke kubismu tvůrčím vývojem
Úzkost
Don Quiotte
Babička s dětmi
Kubismus
-1907-1914
-vznikl v malířství,založil jej Picaddo a Braque v Paříži
-stejná tvůrčí východiska a principy se odrážejí i v sochařství
-vychází z názoru,že okolní svět lze zobrazit pomocí geometrických útvarů (krychle,kužel,koule)
Znaky:
-rozložení předmětu na elementární geometrické tvary,nahlížení z různých úhlů
-zrušení perspektivy
-snaha zachytit trojrozměrnost věci,aniž by byla porušena dvojrozměrnost obrazu
-tlumená barevnost
-snaha v daném obraze vystihnout několik souběžně probíhajících jevů
3 období:
1) negerské (1907-1909)
-inspirací byli negerské sošky a masky
-obdiv černošského umění
-tóny hnědé a šedé
-svoboda v deformaci
2) analytické (1910-1912)
-rozložení předmětu na jednotlivé části
-nahlíženo z různých pohledů
náměty: zátiší s lahvemi,sklenicemi,ovocem,kytarou,houslemi
3) syntetické (1912-1914)
-znovuvystavění předmětu z jednoduchých prvků,linií a ploch
-tvůrčí imaginace
-do koláží se vlepují noviny.viněty,tapety apod.