19. Futurismus a kubismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pablo Picasso
-jeden z největších malířů 20.století
-prošel mnoha uměleckými směry a rozmanitými tvůrčími obdobími
-začínal jako realista,ale nikdy nepřekročil hranice abstraktní malby
-odpor vůčoi násilí představuje obraz Guernica
Beznaděj (modré období)
Kejklíř (růžové období)
Dáma s mandolínou (analytické období)
Tři hudebníci (syntetické období)
Guernica
Avignonské slečny (negerské období)
Modré období (1901-1904)
-vyjadřuje smutek
-chladné,modravě zelenavé tóny
náměty: tuláci,mrzáci
Růžové období (1904-1906)
-vyjadřuje veselí
-růžové tóny
náměty: kejklíři,artisté
Negerské období
-inspirace negerskou skulpturou
Analytické období
Syntetické období
Georges Braque
-původně fauvistický malíř
-oproti Picassovi byl vyváženější
-barevně kultivovanější
Portugalec
Fernand Léger
-v obraze převládají válcové tvary
Žena s vázou
Juan Gris
Podobizna P. Picassa
Hodiny
Český kubismus
-jednotný kubistický styl,jenž neměl ve světovém umění obdoby
-zasáhl do všech oblastí výtvarného umění
-v architektuře představuje vrchol kubismu
-v malířství a sochařství se jako jediný v Evropě staví po bok umění francouzskému
Malířství
Emil Filla
-malíř,grafik,sochař
-důsledně se vyrovnává se všemi vývojovými stádii kubismu
Zátiší s podnosem
Zlaté rybičky u okna
Bílá noc
Bohumil Kubišta
-nejsilnější osobnost českého malířství kubismu
-v počátcích expresionistická tvorba
Svatý Šebestián
Meditace
Zátiší s lebkou
Vlak v horách
Václav Špála
Kytice
Děvče u moře
Josef Čapek
-užíval kubistických podnětů po svém
-důraz na barvu,oblé linie,obsah
-centrem zájmu člověk
Námořník
Cyklus oheň
Cyklus Touha
Architektura
-nemá ve světové tvorbě obdoby
-kubistické prvky se projevují na fasádách,nikoli na vnitřních dispozicích
-šikmé linie,jehlan,pyramida
palác Adria
pylony Hlávkova mostu
Josef Gočár
-jeho díla jsou vrcholem české moderní
architektury
dům u Černé Matky boží
Legiobanka
Josef Chochol
-žák J. Schulze
-důsledná kubistická modelace
vily a obytné domy po Vyšehradem
Užité umění
-jako v jediné evropské zemi se u nás kubismus uplatnil i v užitém umění
-nábytek,dojem nepohodlnosti