6. Struktura trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. Struktura trhu
souhrn podmínek charakteristických pro určitý trh
-hlediska členění trhů: 1) Počet podniků na trhu (kupujících i nabízejích)
2) Velikost produkce podniku
3) Povaha výrobku
4) Podmínku pro vstup do odvětví a výstup z něj
podmínky a) počet kupujících a nabízejících
b) velikost (tržní síla)
Struktura trhů z pohledu nabídky
1) Dokonalá konkurence
- hodně firem
- žádná firma nemá výrazný podíl na trhu, žádná nemůže ovlivnit cenu
- výrobek je stejnorodý = vlastnosti výrobku jsou stejné
- vstup do odvětví je volný
- dokonalá informovanost trhu
- nejvíce se blíží – burzovní makléři, prodej zemědělských produktů
2) Nedokonalá konkurence
a) Uplný (čistý) monopol
- jedna firma na trhu v určitém odvětví
- jedna firma dodává na trh celou produkci odvětví, může ovlivňovat cenu
- produkt je jedinečný
- vstup do odvětví je nemožný (přírodní překážky, technologické překážky, licence patenty)
- není zde informační funkce trhu
- přirozený monopol = voda (jeden přívod, jedna kanalizace)
b) Oligopol
- několik velkých firem zabírá většinu nabídky v určitém odvětví
- tyto firmy mají většinový podíl na trhu, mohou se domluvit na ceně = cenový kartel
cenové vůdcovství – největší podnik nastaví cenu, zbytek ho následuje
- výrobky jsou 1. stejnorodé = Čistý oligopol (prací prášek, pohonné hmoty).
2. diferencované = Diferencovaný oligopol (automobily–sportak/dodávka/nákladak)
- vstup do odvětví je složitý (produkty jsou náročné na získání či výrobu)
- bariéry vstupu: vysoké počáteční investice, možnost neúspěchu a tak ztráta investic, patentová ochrana, úspory z rozsahu (velké firmy mají díky velkemu mnostvi vyroby nizsi naklady)
c) Monopolistická konkurence
- velké množství malých a středních firem
- žádná firma nemá tak velký podíl na trhu, aby svoji cenou zničila ostatní
- produkty jsou blízkými substituty, firma může přijít s něčím novým (vzniká monopol), při osvědčení ji ostatní napodobí (zaniká monopol) = proto monopolistická konkurence
- vstup do odvětví je snadný,
- dobrá informovanost trhu
- dnes například restaurace
Struktura trhu z pohledu poptávky
Struktura trhu z pohledu poptávky
a) Monopson
– jeden poptávající na trhu v odvětví
- jedna firma si může určit cenu za poptávané služby
- velmi vzácný
- dnes například trh práce = velký zaměstnavatel poptává hodně práce o kterou je zájem = dá jim nižší mzdu
b) Oligopson
- několik velkých firem pokrývá většinu poptávky po určitém produktu
-omezuje konkurenci
- dnes například firmy kupující pohonné hmoty = firmy těžící ropu nemají moc komu prodat a tak musí i snížit cenu, aby to od nich koupily
Prokonkurenční politika
- podpora konkurence
- přad na ochranu hospodářské soutěže v Brně ( nástroje – pokuty, vyšší daně)