Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Struktura trhu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (110.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6. Struktura trhu

souhrn podmínek charakteristických pro určitý trh

-hlediska členění trhů: 1) Počet podniků na trhu (kupujících i nabízejích)

2) Velikost produkce podniku

3) Povaha výrobku

4) Podmínku pro vstup do odvětví a výstup z něj

podmínky a) počet kupujících a nabízejících

b) velikost (tržní síla)

Struktura trhů z pohledu nabídky

1) Dokonalá konkurence

- hodně firem

- žádná firma nemá výrazný podíl na trhu, žádná nemůže ovlivnit cenu

- výrobek je stejnorodý = vlastnosti výrobku jsou stejné

- vstup do odvětví je volný

- dokonalá informovanost trhu

- nejvíce se blíží – burzovní makléři, prodej zemědělských produktů

2) Nedokonalá konkurence

a) Uplný (čistý) monopol

- jedna firma na trhu v určitém odvětví

- jedna firma dodává na trh celou produkci odvětví, může ovlivňovat cenu

- produkt je jedinečný

- vstup do odvětví je nemožný (přírodní překážky, technologické překážky, licence patenty)

- není zde informační funkce trhu

- přirozený monopol = voda (jeden přívod, jedna kanalizace)

b) Oligopol

- několik velkých firem zabírá většinu nabídky v určitém odvětví

- tyto firmy mají většinový podíl na trhu, mohou se domluvit na ceně = cenový kartel

cenové vůdcovství – největší podnik nastaví cenu, zbytek ho následuje

- výrobky jsou 1. stejnorodé = Čistý oligopol (prací prášek, pohonné hmoty).

2. diferencované = Diferencovaný oligopol (automobily–sportak/dodávka/nákladak)

- vstup do odvětví je složitý (produkty jsou náročné na získání či výrobu)

- bariéry vstupu: vysoké počáteční investice, možnost neúspěchu a tak ztráta investic, patentová ochrana, úspory z rozsahu (velké firmy mají díky velkemu mnostvi vyroby nizsi naklady)

c) Monopolistická konkurence

- velké množství malých a středních firem

- žádná firma nemá tak velký podíl na trhu, aby svoji cenou zničila ostatní

- produkty jsou blízkými substituty, firma může přijít s něčím novým (vzniká monopol), při osvědčení ji ostatní napodobí (zaniká monopol) = proto monopolistická konkurence

- vstup do odvětví je snadný,

- dobrá informovanost trhu

- dnes například restaurace

Struktura trhu z pohledu poptávky

Struktura trhu z pohledu poptávky

a) Monopson

– jeden poptávající na trhu v odvětví

- jedna firma si může určit cenu za poptávané služby

- velmi vzácný

- dnes například trh práce = velký zaměstnavatel poptává hodně práce o kterou je zájem = dá jim nižší mzdu

b) Oligopson

- několik velkých firem pokrývá většinu poptávky po určitém produktu

-omezuje konkurenci

- dnes například firmy kupující pohonné hmoty = firmy těžící ropu nemají moc komu prodat a tak musí i snížit cenu, aby to od nich koupily

Prokonkurenční politika

- podpora konkurence

- přad na ochranu hospodářské soutěže v Brně ( nástroje – pokuty, vyšší daně)

Témata, do kterých materiál patří