Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETING
= nauka o trhu
Marketing je podnikatelská koncepce
PŘÍNOS MARKETINGU:
1 – finanční přínos pro média
2 – podpora zaměstnanosti
3 – lepší informovanost
4 – rozvoj nových technologií
5 – pestřejší nabídka služeb a výrobků
MARKETINGOVÝ MIX:
- tvoří ho 4P –
1 – PRICE = cena
2 – PRODUCT = výrobek, produkt
3 – PLACE – distribuce
4 – PROMOTION – propagace
PODNIKATELSKÉ KONCEPCE:
Výrobní podnikatelská koncepce – nejstarší koncepce, vznikla na konci 19. století, je spojena s hromadnou výrobou výrobků (Tomáš Baťa, Henry Ford,…)
- moto: Vyrob co nejlevněji a prodáš!Výrobková podnikatelská koncepce – vznik 1920-1940, vzniká před 2. světovou válkou, kdy klesá kupní síla obyvatelstva a roste nezaměstnanost, zaměřuje se na movitější klienty
- moto: Vyrob co nejkvalitněji a prodáš!
- dnes to používají firmy na značkáchProdejní podnikatelská koncepce – 1940-1950, je spojený s rozvojem médií
- moto: Čím více reklamy, tím víc prodáš!
- používají firmy u čistících a pracích prostředkůMarketingová podnikatelská koncepce – 1950-1970, dochází k nárůstu věrnostních programů, slevy, soutěže
- moto: Poznej potřeby zákazníka, pak vyrob a prodej!Eko-sociální (společenská) podnikatelská koncepce – od 70. let do současnosti
- moto: Poznej potřeby zákazníka, poznej potřeby společnosti, pak vyrob a prodej!
- používají firmy co vyrábí ekologické výrobky a, nebo výrobky bez dětské práce
MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Každá firma je v neustálém kontaktu s prostředím
Prostředí dělíme: a) vnitřní a vnější
b) mikro a makro
Vnitřní prostředí je uvnitř firmy!
Vnější prostředí je mimo firmu!
MIKROPROSTŘEDÍ
Je vnitřní prostředí + část vnějšího prostředí a to taková část, kterou firma může ovlivnit
Tvoří ho:
1) samotná firma – zde hodnotíme:
- zaměstnance, jejich věk, ochotu pracovat, vzdělání
- vybavenost firmy
- organizace firmy
- řízení firmy
- finanční zajištění
- firemní kultura
- umístění firmy
2) zákazníci – může být – občan, firma, stát
- může být nahodilý nebo dopředu dojednaný
3) dodavatelé – dodávají suroviny, energie
- hodnotíme – kvalitu a spolehlivost
4) distributoři – zajišťují prodejní cenu výrobku (maloobchod, velkoobchod, dovozce)
5) konkurence – na trh dodává stejný nebo velice podobný výrobek
- hodnotíme kvalitu, cenu, poskytované služby
6)veřejnost – tvoří ho občané, firmy a instituce
MAKROPROSTŘEDÍ
= část vnějšího prostředí, které firma nemůže ovlivnit
Tvoří ho:
Ekonomické prostředí – ovlivňuje ho:
- kupní síla
- nezaměstnanost
- inflace
- úrokové sazby
- měnový kurzDemografické prostředí:
- věk populace
- sňatkovost/ rozvodovost
- úmrtnost/ porodnost
- vzdělanost populacePolitické prostředí:
- schválené zákony
- otázka korupce
- hospodářská soutěž
- ochrana spotřebitele
- postavení státu v mezinárodních institucích
- stabilita zeměTechnologické prostředí – úroveň vědy a techniky
- nové trendy ve stavebnictví, stravování, ochrany životního prostředíPřírodní prostředí – hodnotí se:
- kvalita ovzduší, vody, půdy
- klimatické změny
- podnebíSociálně-kulturní prostředí:
- postavení rodiny ve státě
- náboženství
- zvyky a tradice
- hygienické návyky