Tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TRŽNÍ EKONOMIKA
Trh je místo, kde se setkává kupující s prodávajícím
Je to místo, kde se setkává nabídka s poptávkou
Dělení trhu: 1) podle velikosti -
a) místní
b) regionální
c) republikový (státní)
d) trh evropské unie
e) kontinentální
f) celosvětový
2) podle předmětu obchodu -
a) trh zboží
b) trh výrobních faktorů
Zboží – statek nebo služba určená pro trh
- zbožím nejsou statky a služby vyrobené pro vlastní potřebu, pro poskytování v rámci společenské potřeby (zdravotnictví)
* vlastnosti zboží:
Užitná hodnota – projevuje se užitkem, projevuje se tím, jak byly uspokojeny naše potřeby
Hodnota – je dána množstvím výrobních faktorů, které byli použity na výrobu zboží
Směnná hodnota – vyjádřena cenou a udává poměr v jakém se směňuje jedno zboží za druhé
Poptávka
- je to množství zboží, které jsou ochotni kupující za určitou cenu koupit
- když má poptávková křivka klesající tvar --›když roste cena poptávka klesá
- jsou 2 příčiny tohoto stavu:
Důchodový efekt – lidé mají určitý příjem, pokud se zboží zdraží nemohou si ho někteří koupit
Substituční efekt – drahé zboží nahradíme levnější
Faktory ovlivňující poptávku
Cena
Očekávání
Zvyky
Reklama
Výše příjmů
Cena substitutu
Cena komplementu
Druhy poptávky
Individuální – poptávka každého jedince – zamyšlené obchody jedné osoby
Dílčí – poptávka všech lidí po jednom druhu výrobku
Agregátní – veškeré zamyšlené koupě
Nabídka
- množství zboží, které jsou ochotni výrobci za určitou cenu dodat na trh
- nabídková křivka má stoupající tvar --›když roste cena nabídka stoupá
Faktory ovlivňující nabídku
Cena
Změna výrobních nákladů
Změna přírodních podmínek
Očekávání
Cena substitutu, komplementu
Pokud začne působit jiný faktor než cena, nabídková křivka se od té původní posune buď doprava nebo doleva
Druhy nabídky
Individuální – co všechno chce prodat a dodat jeden výrobce
Dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od všech výrobců
Agregátní – veškeré zamyšlené prodeje
Tržní rovnováha
- na trh se dodává přesně tolik zboží, kolik si toho zboží chtějí koupit lidi, tomuto množství se říká rovnovážné = zboží se dodává za rovnovážnou cenu
* rovnovážná cena – přijatelná pro kupujícího i prodávajícího
Konkurence
- je to proces při kterém se setkávají zájmy různých ekonomických subjektů
- rozlišujeme konkurenci na straně nabídky a poptávky
- na straně poptávky vzniká v okamžiku, když je zboží nedostatek
- na straně nabídky vzniká, když je zboží nadbytek
Konkurence na straně nabídky
a) hledisko, zda použijeme cenu
--›cenová
--›necenová
Cenová konkurence – firma cenu výrobku sníží, někdy je cena nižší, než jsou firemní náklady, tím přetáhne zákazníky od konkurence, když konkurenci zničí, zvýší pak cenu