Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní ekonomika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TRŽNÍ EKONOMIKA

Trh je místo, kde se setkává kupující s prodávajícím

Je to místo, kde se setkává nabídka s poptávkou

Dělení trhu: 1) podle velikosti -
a) místní
b) regionální
c) republikový (státní)
d) trh evropské unie
e) kontinentální
f) celosvětový

2) podle předmětu obchodu -
a) trh zboží
b) trh výrobních faktorů

Zboží – statek nebo služba určená pro trh
- zbožím nejsou statky a služby vyrobené pro vlastní potřebu, pro poskytování v rámci společenské potřeby (zdravotnictví)
* vlastnosti zboží:

  1. Užitná hodnota – projevuje se užitkem, projevuje se tím, jak byly uspokojeny naše potřeby

  2. Hodnota – je dána množstvím výrobních faktorů, které byli použity na výrobu zboží

  3. Směnná hodnota – vyjádřena cenou a udává poměr v jakém se směňuje jedno zboží za druhé

Poptávka
- je to množství zboží, které jsou ochotni kupující za určitou cenu koupit
- když má poptávková křivka klesající tvar --›když roste cena poptávka klesá
- jsou 2 příčiny tohoto stavu:

  1. Důchodový efekt – lidé mají určitý příjem, pokud se zboží zdraží nemohou si ho někteří koupit

  2. Substituční efekt – drahé zboží nahradíme levnější

Faktory ovlivňující poptávku

  1. Cena

  2. Očekávání

  3. Zvyky

  4. Reklama

  5. Výše příjmů

  6. Cena substitutu

  7. Cena komplementu

Druhy poptávky

  1. Individuální – poptávka každého jedince – zamyšlené obchody jedné osoby

  2. Dílčí – poptávka všech lidí po jednom druhu výrobku

  3. Agregátní – veškeré zamyšlené koupě

Nabídka
- množství zboží, které jsou ochotni výrobci za určitou cenu dodat na trh
- nabídková křivka má stoupající tvar --›když roste cena nabídka stoupá

Faktory ovlivňující nabídku

  1. Cena

  2. Změna výrobních nákladů

  3. Změna přírodních podmínek

  4. Očekávání

  5. Cena substitutu, komplementu

Pokud začne působit jiný faktor než cena, nabídková křivka se od té původní posune buď doprava nebo doleva

Druhy nabídky

  1. Individuální – co všechno chce prodat a dodat jeden výrobce

  2. Dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od všech výrobců

  3. Agregátní – veškeré zamyšlené prodeje

Tržní rovnováha
- na trh se dodává přesně tolik zboží, kolik si toho zboží chtějí koupit lidi, tomuto množství se říká rovnovážné = zboží se dodává za rovnovážnou cenu
* rovnovážná cena – přijatelná pro kupujícího i prodávajícího

Konkurence
- je to proces při kterém se setkávají zájmy různých ekonomických subjektů
- rozlišujeme konkurenci na straně nabídky a poptávky
- na straně poptávky vzniká v okamžiku, když je zboží nedostatek
- na straně nabídky vzniká, když je zboží nadbytek

Konkurence na straně nabídky
a) hledisko, zda použijeme cenu
--›cenová
--›necenová

Cenová konkurence – firma cenu výrobku sníží, někdy je cena nižší, než jsou firemní náklady, tím přetáhne zákazníky od konkurence, když konkurenci zničí, zvýší pak cenu

Témata, do kterých materiál patří