Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17. Management
= názory, zkušenosti, postupy, metody, které využívá vedoucí pracovník tzv. manažer ke zvládnutí manažerských funkcí
- je to z 30 % věda --›poznatky, které získáme studiem
- ze 70 % je to umění --›schopnosti člověka (schopnost komunikovat)
- jako vědní obor vzniká počátkem 20. století
- zakladatel – Max Weber a Frederik Winslow Taylor
Vývoj managementu
- 4 etapy:
Počátek 20. století – je to období ,,klasického“ managementu neboli období Taylorismu
- zakladatelé rozdělili pracovní dobu na dobu pracovní činnosti nebo na dobu pracovní nečinnosti
- zavedli tzv. pracovní snímky, zároveň zavedli odměňování spojené s úkonemPo 2. světové válce – mluvíme o tzv. manažerské revoluci
- v tomto období vzniká velké množství špičkových manažerů, původně to byli vojenští velitelé, kteří získané zkušenosti z války přenášejí do řízení firem70. léta 20. století – klade se velký důraz na zvyšování kvalifikace zaměstnanců, zaměstnanci se začínají podílet na řízení
Od 90. let 20. století – dochází k velkému rozvoji informačních a komunikačních technologií, zaměstnanci a manažeři začínají pobírat podíl na zisku
Manažer
- označení pro vedoucího pracovníka
- je to profese, vedoucí pracovník zodpovídá za splnění cílů úseků, který má svěřen
Charakteristické rysy práce manažera:
Jedná se o řídící práci
Zodpovídá za výsledky práce jiných lidí
Čím na vyšší pozici, tím musí mít univerzálnější znalosti
Musí mít speciálně získané (studium ekonomie) a vrozené vlastnosti – potřeba řídit, rozhodovat, schopnost empatie (vcítit se)
Obecné zásady práce manažera
Mít jasné cíle – musí vědět co máme dělat a jakým způsobem
Neplýtvat s časem
Preferovat hlas zákazníka
Orientovat se na priority
Preferovat prevenci
Vznik profese manažera
• vlastník, manažer, zaměstnanec = 1 osoba
• vlastník, manažer = 1 osoba, zaměstnanec = 1 osoba
• vlastník = 1 osoba, manažer = 1 osoba, zaměstnanec = 1 osoba
Autorita manažera
- rozlišujeme autoritu formální a neformální
Formální – vyplývá ze zastávané funkce
Neformální – pracovník ji získá na základě svých odborných znalostí, na základě svých důsledných jednání
Stupně manažerů
Top managementu (nejvyšší stupeň řízení)
- patří sem – prezident republiky, generální ředitel firmy
- jsou ti nejvyšší, mají manažery pod sebou, zodpovídají za chod velkého úsekuStřední management – jsou to manažeři, kteří poskytují informace top managementu a zároveň řídí manažery, které mají před sebou, patří sem – ředitel závodu
Nejnižší management – jsou jen o stupeň nad zaměstnanci
- zodpovídají se na plnění úkolů střednímu managementu
Styly řízení
Autokratický styl
- vedoucí pracovník zadává úkoly příkazem, kontroluje jejich bezpodmínečné splnění
- zaměstnanci se k příkazům nemohou vyjadřovat
- mezi zaměstnancem a nadřízeným je negativní vztah
- tento styl se doporučuje tam, kde zaměstnanci nemají zájem o práciDemokratický styl
- používá se tam, kde pracovníci pracují rádi
- vedoucí pracovník spolupracuje s podřízenými, zadává úkoly podřízení se k nim mohou vyjadřovat
- vztah nadřízený podřízený je kladnýLiberální styl
- používá se ve výzkumných pracovištích
- vedoucí pracovník je v pozici konzultanta, má za úkol zajistit vhodné pracovní podmínky, potřebný materiál, financeByrokratický styl
- vedoucí pracovník svá veškerá rozhodnutí opírá o příkazy a nařízení