Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VEDOUCÍ

PODŘÍZENÝ A PODŘÍZENÝ B PODŘÍZENÝ C

- předpokládá velké znalosti vedoucího pracovníka, každý podřízený má jen 1 vedoucího
b) liniově štábní OS

VEDOUCÍ

ŠTÁB

PODŘÍZENÝ A PODŘÍZENÝ B

- doplnění o štáb
- štáb je složený z odborníků --› všichni jsou podřízeni 1 vedoucímu

c) podle sdružování
- funkční

VEDOUCÍ PRO 1 FUNKCI VEDOUCÍ PRO 2 FUNKCI

PODŘÍZENÝ PODŘÍZENÝ PODŘÍZENÝ

d) výrobková OS

ŘEDITEL

TRAMVAJ TROLEJBUS

Tramvaj i trolejbus
• výzkum
• marketing
• výroba
• zásobování
• účetnictví

  1. Řízení lidských zdrojů (personální management)
    - patří sem tyto činnosti:
    a) specifikace požadavků na pracovní místo – ke každému místu musíme určit požadované vzdělání, praxi a pracovní náplň
    b) vedení personální agendy – každý pracovník zde má založenou osobní kartu, zároveň jsou zde založeny zákony upravující vztah zaměstnavatel/zaměstnanec (zákoník práce, zákon o mzdě, kolektivní smlouvy)
    c) plánování zaměstnanců – firma pravidelně provádí analýzu a zjišťuje zda zaměstnává správný počet a typ zaměstnanců, plánování vychází z norem, rozlišujeme:
    • norma množství
    • norma času
    • normativy stavů
    d) získávání a výběr zaměstnanců – pokud má firma volné místo snaží se ho obsadit nejprve z vnitřních zdrojů, pak teprve volí vnější zdroje (doporučení známého, inzerce, úřad práce)
    - o přijetí pracovníka rozhodne firma výběrem nebo konkurzem
    - nástroje výběru jsou – žádost o zaměstnání včetně životopisu, testování, kontrola referencí, pohovor
    e) hodnocení pracovníků
    - provádějí personální útvary, vedoucí pracovníci, externisté (kontroly, zákazníci)
    f) odměňování pracovníků
    - používá ho vedoucí pracovník
    - stimuly
    1) peněžní – odměna, mzda, příspěvek na bydlení
    2) nepeněžní – dobré jméno firmy, dobrý pracovní kolektiv

    1) kladné – pochvala
    2) záporné – pokárání
    g) organizace dalšího vzdělávání
    - 2 části:
    1) vzdělávání nově příchozích zaměstnanců – školení BOZP a PO, seznámení s programem
    2) vzdělávání stálých zaměstnanců – BOZP a PO
    h) zajištění vhodných pracovních podmínek
    - vhodné osvětlení, teploty a vybavení
    - dodržování pracovní doby
    - dovolená, přestávky

  2. Vedení lidí
    - manažerská funkce, která spočívá v ovlivňování zaměstnanců způsobem, aby zaměstnanci vykonávali činnost, která vede ke splnění cílů
    - vedoucí pracovník musí zaměstnance vhodně motivovat
    - motivační teorie:
    • Maslowova teorie potřeb – každý má potřeby, které se musí uspokojovat, uspokojují se v přesně daném pořadí od základních (jíst, spát) až po vyšší (bezpečí)
    • teorie očekávání – pro motivaci se musí splnit 3 vazby:
    - vyšší úsilí se musí promítnout do lepších výsledků
    - lepší výsledek = lepší ohodnocení
    - lepší ohodnocení = lepší uspokojování potřeb
    • teorie podílení se na výsledku – pracovník se porovnává s ostatními, pokud porovnání vychází kladné je pracovník je ochotný pracovat dál
    • teorie zesílených vjemů – motivace je ovlivněna prožitými skutečnostmi
    - k motivaci využíváme stimuly:
    *peněžní/nepeněžní
    *kladné/záporné

  3. Kontrola
    - spočívá v zjišťování zda firma dosahuje stanovených cílů
    význam
    1) prevence – včas zjistíme odchylky, nedostatky
    2) zjistíme zda uložená opatření jsou plněna
    3) odstraňování chyb
    - funkce kontroly:
    a) psychologická – lidé lépe pracují když vědí, že jsou kontrolováni
    b) ekonomická – spočívá v časném odhalení chyb, zajistí menší výdaje firmě
    - průběh kontroly:
    a) zjišťování a výběr informací
    - informace primární – zjišťujeme přímo v terénu, poprvé je zaznamenáváme
    - sekundární informace – již existují v počítači, sestavách
    b) ověřování informací – ověřujeme úplnost informací, správnost
    c) hodnocení – provádíme:
    1) se standardem – údaj porovnáváme s normou
    2) porovnání v čase – hodnotíme výsledky firmy za jednotlivá časová období
    3) hodnocení prostoru – výsledky firmy hodnotíme s jinou firmou (obdobná)
    d) návrh opatření:
    1) nech být! – kontrola zjistí, že je vše v pořádku, není nutné nic umět
    2) proveď korigující opatření – kontrolou se zjistí malé nedostatky
    3) proveď rozhodné opatření – kontrola zjistí velké nedostatky

Témata, do kterých materiál patří