Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Manažerské funkce
- typické úkoly, které řeší vedoucí pracovník v rámci své práce
- dělí se do 2 skupin:
1) sekvenční – u těchto funkcí je přesně dané pořadí, které se musí dodržet --› plánování, organizování, výběr a rozmístění pracovníků = personální management, vedení lidí a kontrola
2) průběžné – prolínají všechny ostatní funkce --› rozhodování, komunikace, analyzování
Plánování
- je to manažerská funkce, kdy firma stanový cíle a zároveň i postup pomocí kterého cíle naplní
- cíle firmy mohou být:
• zvýšit zisk a kvalitu
• rozšířit výrobu
• dostat se na zahraniční trh
- způsoby plánování:
a) centralizované – plánování ze shora – cíle firmy stanový vrcholový management, předají se pak na nižší stupně
b) decentralizované – plánování zdola – podílí se zaměstnanci a nejnižší management, stanovené cíle se dají k posouzení a k vedoucímu firmy
c) kombinované – vedení firmy stanový cíle a ty jsou pak dopracovány vedoucími pracovníky a zaměstnanci
Postup plánování:
- 4 fáze
a) analýza – nejčastěji se provádí SWOT analýza = ta řeší slabé a silné stránky firmy a příležitosti a hrozby trhu
b) vlastní plánování – stanovíme konkrétní cíle
c) realizace – ve skutečnosti se snažíme dosáhnout cílů, které jsme si stanovily
d) kontrola – porovnáváme plán se skutečností a vysvětlujeme odchylky
Požadavky na plán
• plán musí odpovídat realitě
• písemná podoba
• pružnost plánování
• propojenost plánů
• kontrolovatelnost
• finanční zajištění
Druhy plánů
1) operativní plány – plány krátkodobé (do 1 roku), jsou podrobně rozpracovány
2) taktické plány – plány středně dobé (1-3 roky)
3) strategické plány – plány dlouhodobé, výhledy firmy, plány určují to, čeho by firma chtěla v budoucnu dosáhnout
Organizování
- sdružení osob, kdy vedoucí pracovník má za úkol vytvořit kolektiv a pomocí kolektivu se snaží splnit cíle
- organizování má za úkol uspořádat zdroje firmy, zejména pracovníky
- vymezuje vztah nadřízený/podřízený
Organizační teorie
a) teorie XY – tato teorie říká, že 2 přístupy pracovníka k práci
*hledisko X (krátké vodítko) – tato teorie říká, že lidé jsou od přírody líní, neradi pracují, k práci se musí nutit
*hledisko Y (dlouhé vodítko) – tato teorie říká, že lidé pracují rádi a k práci se nutit nemusí
b) teorie mezilidských vztahů – tato teorie říká, že člověk musí být v práci hodně motivován, motivace je dvojí:
I. Mzda
II. Uznání
Organizační struktury
- jsou základ organizování
- je to hierarchické uspořádání organizace
*organizační struktury podle doby trvání:
I. Trvalé organizační struktury – fungují pod dobu několika let
II. Dočasné organizační struktury – trvají jen omezenou dobu, většinou pod dobu, než se splní účel, kvůli kterému byli zřízeny
*organizační struktury podle rozhodovacích pravomocí:
a) liniová OS