12. Etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– vystupuje ve formě určitého požadavku na jednání
– pomáhají stanovit, zda je naše chování dobré, nebo špatné
– jsou ve své obecné podobě určitým ideálním modelem, vzorem mravních
vztahů
– pomocí soustavy norem společnost určitým způsobem programuje a
usměrňuje své chování
Sokrates – 5. stol. př. n. l.
– nejsou od něj zachovány žádné spisy – víme o něm jen díky Platónovi
– uznával 2 hodnoty – pravdu a dobro
– učil formou dialogu (začátek destruktivní, ke konci nové pravdy)
– maieutika = rození pravdy v dialogu
– „Jestliže je člověk moudrý, chytrý a zná pravdu, pak je i dobrý.“
– lidé páchají zlo z nevědomosti (dnes už utopie)
Platón – 5. – 4. stol. př. n. l.
– pokud bude člověk ctnostný, pak bude dobrá i obec
– etika = politika
– éros = touha po vzdělání
– 4 ctnosti: statečnost – měla by pomáhat člověku, aby byl ochotný snášet utrpení,
překonávat těžkosti a směroval k pravému dobru
střídmost – znamená rovnováhu, schopnost nacházet pravý střed mezi
požitkem a odříkáním, mezi přísností a shovívavostí
spravedlnost – ctnost zaměřená na jednání člověka tak, aby odpovídalo
mravnímu uspořádání, to je v duchu moudrosti, statečnosti
a mírnosti
moudrost – ctnost, která pomáhá člověku rozlišovat, co je dobré a zlé
– hédonismus = usilování o blaženost, libé pocity
Aristoteles – chápe společnost jako přirozenost, nelze žít bez ostatních lidí
– eudaimonismus = usilování o štěstí
– zakladatel etiky (dílo: Etika Nikomachova)
– ctnost = snažit se být lepším
– aréte = střídmost (nejlepší možná vlastnost)
– mezotés = mezi dvěma krajnostmi, umírněnost
– zabývá se ctnostmi
– štěstí – cíl lidského života
– epikureismus – založena roku 305 př. n. l. Epikúrem
– epikurejec = člověk, který usiluje o pohodlný a požitkářský život
– hédonistická etika – lidé by měli směřovat k dosažení slasti a blaženosti
– Epikúros – vychází z Démokritova atomistického modelu
– „Žij skrytě, žij střídmě.“
– dílo: O štěstí
– za nejvyšší dobro považuje slast, ovšem slast jako duševní
blaho (ataraxiá)
– slast dále chápe jako nepřítomnost strasti
– hlavním zdrojem lidské strasti je strach – především strach
z bohů a ze smrti
– proti těmto zdrojům strachu namítá, že bohové svět nestvořili,
ani do něj nezasahují; a že pokud jsme tu my, není tu smrt a
pokud je přítomna smrt, už tu nejsme my
– stoicismus – kolem roku 300 př. n. l. založil Zenón z Kitia
– v gnoseologii kladli důraz na smyslové poznání
– veškeré dění probíhá podle zákona nutnosti, který má zároveň povahu
přírodní i božskou (panteismus = Bůh je ve všech věcech)
– ideálem je blaženost, která je chápána jako vyrovnanost, soulad s přírodou a
lidmi
– nejdůležitější ctností je žít v souladu s přírodou a rozumem