Filosofie 17.st
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Filosofie 17. století
-
V Evropě je jeden z prvních dlouhotrvajících konfliktů mezi katolíky a protestanty
Třicetiletá válka, 1618-1648
Vrací se do hry rozum, lidé si kladou otázku: „Čím mohu chápat svět?“
Baroko (= velká perla nepravidelného tvaru), barokní umění, protiklady
„Ještě je brzy na ateismus, ale pozdě na to, že je vše podřízené Bohu“
velký rozdíl mezi bohatými a chudými; velké sociální rozdíly
„Carpe diem“- užívej života, „Memento mori“ – pamatuj na smrt
filosofie: střet rozumu a smyslů
17. století rozdělila na dva hlavní souběžné směry
1. Evropský (kontinentální) racionalismus = nejdůležitější je rozumový princip a jedině tak jde poznat svět
(Descartes, Spinoza, Leibniz)
2. Anglický (ostrovní) empirismus = hledají se body, ve kterých je jistota, klade se důraz na smyslové zkušenosti
(Locke, Beckerley, Hume)
EVROPSKÝ RACIONALISMUS
=> nejdůležitější je rozumový princip důležitější je, jak nad věcmi přemýšlíš, než to, jak v ně věříš„racio“ = rozum
v rozumu nám byli dány vrozené idee, které nám pomáhají zpracovávat veškeré informace
rozum je zdroj poznání
idee existují ve vědomí mimo zkušenost
smyslové poznání je nedokonalé – smysly nás klamou, vyšší poznání rozumové, nejvyšší je čistý rozum- zření boha
1. RENÉ DESCARTESpůvodem z Francie, ale usídlil se v Holandsku kvůli liberalitě
žil v ústraní, měl zálibu v matematice udělal soustavu souřadnic x, y, z – kartézská
odpor k náboženství
„filosof s maskou“ – herci vstupují na jeviště, aby nebyl vidět jejich stud, tak filosof dělá to samé
vystudoval medicínu a právo
vstoupil do 30 války, poznával svět
byl DUALISTA = věří, že nad naším světem je Bůh, ale my jsme mimo jeho zájem. Máme své starosti a Bůh taky.
1649 odjíždí do Stockholmu, aby učil švédskou královnu Kristýnu, ale klima mu neudělala dobře, umírá rok na to na zápal plic
Kniha, která změnila Evropu = dílo Rozprava o metodě, dílo o lidském rozumu, o metodách správného myšlení.
Chtěl mít jistotu, že to, co poznáváme je správné; snažil se vysvětlit, jak dojít k tomu, že to co budeme tvrdit je pravda. Metoda: pochybování pochybuji o všem, ale nemohu pochybovat o tom, že já jsem ta pochybující bytost jsem i myslící bytost myslím tedy jsem (metodická skepse)
Jak to že já jako nedokonalá bytost mám myšlenku Boha, něčeho dokonalého, bůh musí existovat, protože já jako nedokonalý nedokážu vymyslet tak dokonalou myšlenku
Jestliže mám jistou představu o bohu a nemám s ním zkušenost, musí existovat
Bůh nemá důvod nás klamat, proto co se mi jeví v myšlení jako jasné, to musí existovat (vrozené idee od boha, bůh dobrotivý)
To, co se mi jeví jasně mi dává jistotu, že ta věc existuje
Problémy dělíme na nejmenší části, musím začít od toho nejjednoduššího k tomu nejsložitějšímu vše pečlivě zapsat výsledky výzkumu, aby další mohli použít můj přístup
Používat jednotné významy pojmů
Dílo: ROZPRAVA O METODĚ„Co má mozek dělat, aby šel správnou cestou?“
nepřijímej žádnou věc za pravdu, ověřuj
analyzuj- rozděluj si problémy
prováděj syntézy- dělej souvislosti a závěry
dělej si přehledy a shrnutí- abys na nic nezapomněl
- Má ontologický přístup k světu, říká, že jsou dvě substance - dualista:
ČLOVĚK = ROZUM = VĚC MYSLÍSÍ - RES COGITANS – substance myšlení, duše (má ji jen člověk)
HMOTA = VĚC ROZPROSTRANĚNÁ – RES EXTENSA - rozprostraněnost
(Ontologický přístup- ke věcem se staví jako ke jsoucnům)duše s tělem se setkává v šišince (v podvěsku mozkovém)
zvířata nemají duši, jsou stroje
pohled etiky – jen co je rozumné (jen rozum nám řekne jak máme být dobří)
nejslavnější citát: „Cogito ergo sume“ neboli myslím, tedy jsem = říká, že náš život je podmíněný tím, že myslíme
2. Barcok BENEDIKT SPINOZAHolanďan, žid, pocházel ze Španělska, žil v Holandsku
připravoval se na dráhu rabína měl špatný názor, chtěl univerzálního bohabyl vyloučen
svobodomyslný člověk
vyhozen z židovské obce, musel si změnit jméno z Barocka na Benedikta
volí život v liberálním Holandsku, aby měl klid na svobodné filosofování
brousil skla brýlí a jak dýchal skelný prach, tak zemřel na tuberkulózu
domnívá se, že svět je takový do kterého se v čemkoliv prolíná Bůh
„deus sive natura“ = Bůh neboli příroda
„Kristus je nejušlechtilejší ze všech lidí.“ – nikoliv Boží syn
důležité je rozumové pochopení, nikoliv dogmata
byl Monista = uznával jediný princip a to Boha, Boha viděl úplně ve všem (odporuje Decartovu dualismu) – vše vzniká z přírody (nestvořená a tvořící)/boha „deus sive natura“ (bůh neboli příroda), jedna substance
příroda stvořená MODUS – je opakem
představitel panteismus
bůh má 2 elementy: - natura naturans – tvořit – Bůh – příroda nestvořená a tvořící
- natura naturata – být vytvářen – příroda stvořená a netvořící – moduspojem „Causa sui“ – příčinou samo v sobě, Bůh má příčinu sám v sobě a vše ostatní má příčinu v něčem jiném (aka Bůh první hybatel)
předchůdce osvícenství, hájí svobodu slova a demokratický princip
odmítá nahodilost, vše má nějakou příčinu (determinismus)