Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie 17.st

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • podřadil Decartovo substance jako dvě vlastnosti substance jedné

    3. GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ

  • 1646 - 1716

  • filosof z Německa, zakladatel novodobé německé filosofie

  • založil něco jako ústav věd (Berlínská akademie věd), kam posílal filosofy a organizoval výměny největších „mozků“ té doby mezi Německem a Ruskem

  • o myšlenkách víme z dopisů

  • byl nadaný matematik, měl náčrtky na ponorku

  • líbila se mu Démokritova a Brunova myšlenka, že svět je z drobných částeček, z Monád a teorii doplnil

  • Pluralista

  • Monády = jednotky které zrcadlí univermus, každá ho zrcadlí sama a každá je jiná, smysly nás klamou – jeví se nám vše jako celistvé ae ve skutečnosti jsou z monád, Body, ohraničené, silová centra, mají oduševnělý princip, každá věc je z monád – mají jasné hranice, pohybují se pomocí předzjednané harmonie (dá se představit na hodinách s kyvadlem-svorka, hodinář, harmonie) Bůh vyvtvořil nejlepší ze všech světů, monády ví co mají dělat a kde malé částečky, ze kterých je tvořen svět, každá monáda má:
    1. Jednotlivé body- můžeme vidět pomocí mikroskopu
    2. Energii- v každé monádě je určitá síla
    3. Individualitu- každá je jedinečná (jiné vlastnosti hmot. Hustot.)
    4. Každá má duši, myšlenka od Aristotela (Bůh, člověk, organika, anorganika)

  • Boha označuje za Pramonádu, která je rozptýlena v každé jiné monádě

  • Leibnizova teorie dobrého Boha = Kdyby byl Bůh zlý, kde by se na naší planetě bralo dobro?

  • Pojem theodicea („theodičeja“) vzniká u Leibnicze – bůh svtořil nejlepší z možných světů, chyba je svoboda kterou dal člověku

  • Zlo metafyzikcé (konečnost světa), fyzické (utrepní bolest) a morální(nedokonalost člověka, dělá chyby)

  • Svět je konečný, člověk je konečný

    ANGLICKÝ EMPIRISMUS

  • Anglické osvícenství, 2. pol 17. stol vznik v Anglii Francie, Holandsko (cestování Johna Locka)

  • Osvícenství = snaha osvítit světlem vzdělanosti co největší množství obyvatel

  • Náboženství začíná byýt odmítáno kvůli dogmatům, chtějí vysvětlení

  • Prosazuje se přirozené právo, rovnost mezi občany

  • Lid by měl mít šanci, díky tomu že se části přirozených práv zbaví vmprospěch panovníka, odvolat ho, dobře vytvořen – Locke oddělení moci

  • Chtějí odloučit církev od státu, aby lidé mohli svobodně myslet a jednat

  • Snaha o konec absolutismu, aby lidé mohli zvolit své zástupce, podílet se na správě moci

  • prolíná se s psychologií, protože Empirie jsou zkušenosti

  • vytváření summářů/encyklopedií aby byli dostupné lidem

  • klade se důraz na smyslové objevování světa, protože:
    1. Nejdříve vidím a slyším
    2. Jsou věci, které nejdou rozumově vysvětlit, ale smysly ano

  • Základní myšlenka: rodíme se jako WHITE PAPER (tabula rasa = nepopsaný list), až během života ho popíšeme, vlivem okolí - toto později popřela genetika a hlubinná psychologie

  • „Nic není v rozumu, co by dříve nebylo ve smyslech“ – John Locke

    1. JOHN LOCKE
    z Anglie, filosof a politolog

  • 1632- 1734oddělil zákonodárnou moc od výkonné

  • byl vyhoštěn z Anglie, žil v exilu v Holandsku

  • komisař pro obchod a kolonii za Viléma Oranžského

  • podal základy pro rozdělení státní moci a deklaraci lidských práv a svobod

  • důležitější je to, co vidíš, než to, nad čím přemýšlíš = říká, že pro nás jsou důležitější smysly, protože bez nich by nám byl rozum k ničemu (kamiony = smysly dováží zboží do supermarketu = rozumu)

  • má Deistický přístup: ví, že někde nad ním je Bůh, ale tím to pro něj končí a řeší své starosti

Témata, do kterých materiál patří