Filosofie 17.st
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
podřadil Decartovo substance jako dvě vlastnosti substance jedné
3. GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ1646 - 1716
filosof z Německa, zakladatel novodobé německé filosofie
založil něco jako ústav věd (Berlínská akademie věd), kam posílal filosofy a organizoval výměny největších „mozků“ té doby mezi Německem a Ruskem
o myšlenkách víme z dopisů
byl nadaný matematik, měl náčrtky na ponorku
líbila se mu Démokritova a Brunova myšlenka, že svět je z drobných částeček, z Monád a teorii doplnil
Pluralista
Monády = jednotky které zrcadlí univermus, každá ho zrcadlí sama a každá je jiná, smysly nás klamou – jeví se nám vše jako celistvé ae ve skutečnosti jsou z monád, Body, ohraničené, silová centra, mají oduševnělý princip, každá věc je z monád – mají jasné hranice, pohybují se pomocí předzjednané harmonie (dá se představit na hodinách s kyvadlem-svorka, hodinář, harmonie) Bůh vyvtvořil nejlepší ze všech světů, monády ví co mají dělat a kde malé částečky, ze kterých je tvořen svět, každá monáda má:
1. Jednotlivé body- můžeme vidět pomocí mikroskopu
2. Energii- v každé monádě je určitá síla
3. Individualitu- každá je jedinečná (jiné vlastnosti hmot. Hustot.)
4. Každá má duši, myšlenka od Aristotela (Bůh, člověk, organika, anorganika)Boha označuje za Pramonádu, která je rozptýlena v každé jiné monádě
Leibnizova teorie dobrého Boha = Kdyby byl Bůh zlý, kde by se na naší planetě bralo dobro?
Pojem theodicea („theodičeja“) vzniká u Leibnicze – bůh svtořil nejlepší z možných světů, chyba je svoboda kterou dal člověku
Zlo metafyzikcé (konečnost světa), fyzické (utrepní bolest) a morální(nedokonalost člověka, dělá chyby)
Svět je konečný, člověk je konečný
ANGLICKÝ EMPIRISMUSAnglické osvícenství, 2. pol 17. stol vznik v Anglii Francie, Holandsko (cestování Johna Locka)
Osvícenství = snaha osvítit světlem vzdělanosti co největší množství obyvatel
Náboženství začíná byýt odmítáno kvůli dogmatům, chtějí vysvětlení
Prosazuje se přirozené právo, rovnost mezi občany
Lid by měl mít šanci, díky tomu že se části přirozených práv zbaví vmprospěch panovníka, odvolat ho, dobře vytvořen – Locke oddělení moci
Chtějí odloučit církev od státu, aby lidé mohli svobodně myslet a jednat
Snaha o konec absolutismu, aby lidé mohli zvolit své zástupce, podílet se na správě moci
prolíná se s psychologií, protože Empirie jsou zkušenosti
vytváření summářů/encyklopedií aby byli dostupné lidem
klade se důraz na smyslové objevování světa, protože:
1. Nejdříve vidím a slyším
2. Jsou věci, které nejdou rozumově vysvětlit, ale smysly anoZákladní myšlenka: rodíme se jako WHITE PAPER (tabula rasa = nepopsaný list), až během života ho popíšeme, vlivem okolí - toto později popřela genetika a hlubinná psychologie
„Nic není v rozumu, co by dříve nebylo ve smyslech“ – John Locke
1. JOHN LOCKE
z Anglie, filosof a politolog1632- 1734oddělil zákonodárnou moc od výkonné
byl vyhoštěn z Anglie, žil v exilu v Holandsku
komisař pro obchod a kolonii za Viléma Oranžského
podal základy pro rozdělení státní moci a deklaraci lidských práv a svobod
důležitější je to, co vidíš, než to, nad čím přemýšlíš = říká, že pro nás jsou důležitější smysly, protože bez nich by nám byl rozum k ničemu (kamiony = smysly dováží zboží do supermarketu = rozumu)
má Deistický přístup: ví, že někde nad ním je Bůh, ale tím to pro něj končí a řeší své starosti