5. Německé osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
NĚMECKÁ KLASICKÁ FILOSOFIE
- přichází po empirismu a racionalismu a snaží se vyřešit základní gnozeologickou otázku:
„Jak můžeme nalézt pravdivé poznání a co vůbec můžeme za pravdu považovat.“
Immanuel Kant
- je empirista
- rozum pracuje s empirickým materiálem
- dílo etika všichni si jsou rovni
- říká, že čas a prostor je objektivní
Kritika čistého rozumu (kritika znamená posouzení)
- posuzuje práci čistého rozumu
- nepracuje se smyslovým materiálem
- už má a vyrábi vrozené ideje (jako jsou monády, atributy atd…) není to založené na zkušenostech
- čistý rozum vlastně není, protože si to nemůžeme vědecky ověřit
- rozlisuje věc o sobě a věc pro nás
- je to objektivní realita, která existuje mimo nás, ale my ji nedokážeme popsat
- krome objektivní reality mimo nás, existuje i svět pro nás, který sdílíme
- např. to, že jsme v kavárně je to dáno tím, že máme podobně ustrojené smyslové orgány
- další důležitý je obrat Koperníkova objevu
neotáčí se Slunce kolem nás, ale my kolem Slunce
nikoli objekt určuje subjekt, ale subjekt určuje objekt
domnívá se, že objektivní realita je ta sdílená, kterou jsme si sami vytvořili
- zkoumá apriorní podmínky (= pocházející z rozumu)
- vědu je možno uplatnit jen tam, kde se uplatní apriorní podmínky
- zásada co nechce, aby ostatní činili tobě, nečiň ty jim ta podle Kanta je apriorní, není vytvořená ze zkušenosti
Kritika praktické rozumu
- zde už praktický rozum je brán jako čistý rozum
- z hlediska praktického (= morálního) je čistý rozum
Co mohu vědět? (KČR)
Co mám konat? (KPR)
V co smím doufat? (spisy o náboženství)
- hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon v něm
- autonomní etika (v sobě samé založená etika)
- nemá jiné kritérium než úcty k sobě samému
KATEGORICKÝ IMPERATIV
dává čistý rozum není to věc vědecká, ale přesto existuje
- má 4 verze:
verze
- máme jednat s ostatními tak, jak bychom si přáli, aby se oni chovali k nám
- Kant je přesvědčen, že se máme chovat ke všem stejně a máme vynechat subjektiva
- je přesvědčen, že tento zákon máme všichni ve svém rozumu
verze
- mravní jednání je nezávislé na objektu
- rozumem dokážu poznat, co je dobré, a to musím konat
- to je svobodný (autonomní) mravní zákon, je nezávislý na materiálních podmínkách
- postuláty dává čistý rozum, abychom mohli věřit, že budeme někdy ideální
- mravní zákon nedokazujeme, jen postulujeme spolu s postuláty (vůle, nesmrtelnost duše, existenci Boha)
NĚMECKÝ IDEALISMUS
- řadíme sem Kanta (byl poslední osvícenec a první idealista), Fichta, Schellinga a Hegela (idealisté)
- idealistům jde společný zájem o dějiny a vývoj a zejména obrat k subjektu a jeho rozumu
Johann Gottlieb Fichte
- subjektivní idealista
- navazuje na Kanta a zruší věc o sobě
- svět, který vnímáme, jsme si sami vytvořili