Renesanční filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
NICCOLO MACHIAVELLI
Ital, otec byl notář
Stal se kancléřem republiky, byl vyhoštěn, začal psát a přemýšlet, jak by ta republika měla fungovat
absolutista
Omilostněn, vrátil se do Florencie, stal se dějepiscem
zakladatel politologie díky svému dílu Vladař
Vladař: rady panovníkovi, jak správně vládnout a jak se udržet u moci
Machiavellismus = provádění politiky bez ohledu na druhé a na morální principy. Tvrdé a drsné rady k tomu, jak vládnout.
„Účel světí prostředky“
cnost je ochota udělat cokoliv, co vede k úspěšnému cíli je jedno jestli dobré nebo špatné
zbavit se protivníků, zastánce absolutismus, razantní intenzivní rychlý řez ale potom vytvořit takové zákony, aby byly spravedlivé a aby se lidem době žilo ale nejdřív se zbavit toho špatného (slabé zákony, vymýcení zloby silné zákony, blahobyt)
násilí je ospravdelnitelné, jestliže pak ustává
Umění jak zacházet s mocí aby se dosáhlo úspěchu
psal ale i komedie jako např. Mandragora, což je dílo naivitě tlustého boháče, který si myslí, co všechno nemá, ale je tak naivní, že ani nepozná, že jeho milá čeká dítě s jiným kupcem
THOMAS HOBBES
napsal dílo Leviathan a určil dvě rozdělení státu
Leviathan: Mořský ďábel, který převzal moc nad malým městečkem. Metafora mořského ďábla je v tom, že sám lidský stát je mořský netvor a sám sebe hodí do záhuby.
Dílo: Základy přirozeného a politického práva – 1640 až 1650 knižně
Teoretik státu
Zastánce absolutismu
Teorie: člověk je egoista, nekouká na ty druhé, „homo homini lupus“ – člověk člověku vlkem, prosazuji si svoje práva na úkor druhých, společnost je chaotická, bez práv, nebezpečná lidé se sdružují do komunit, které mají pravidla. Člověk si mlže vybrat mezi anarchií nebo mezi absolutismem. Mohu předat část svých práv absolutistickému panovníkovi, který mi musí zaručit bezpečí. Když mi ho nezajistí, mohu ho sesadit.
Zachyceny i liberální myšlenky – přirozené právo (na život, majetek,..)
Co není zákonem zakázáno, je dovoleno
Kritizoval církev a majetek církve dostal se na index zakázaných knih
Čím budeme vzdělanější, tím budeme mít větší moc
Preferuje matematiku, „předchůdce Decarta“
Určil dvě státní uspořádání:
1. Anarchie = „nechejme lidi zvířaty“ – tam, kde se hroutí stát, se lidé chovají jako zvířata „homo homini lupus“ člověk člověku vlkem – všichni se všemi válčí
2. Absolutismus = podle něj nejlepší, měl by se zvolit někdo, kdo by byl v čele státu a vedl ho
HUGO GROTIUS
z Nizozemska (holanďan), výborný právník, teolog
Uměl ve 2 letech číst a v 15 letech měl doktorát
Zakladatel mezinárodního práva
Teolog
Přirozené právo (rozumově myslící bytosti, máme práva na život,..)
Pozitivní právo (psané právo, co vytváří stát pro optimální fungování)
On kritizuje římské právo, protože bylo přijímáno jako absolutní soubor práv (nepsaný rozum)
Říkal že společnost se vyvíjí a musí se vyvíjet i právní řád, ale právo je nad státem, protože je od Boha (to přirozené) člověk je výtvorem boha, s námi je vytvořeno přirozené právo
„právo musí mít mezinárodní rozměr“ – válečné práva, volební práva, právo na víru
chtěl zavést práva, která by přesahovala občana i společnost
díky těmto myšlenkám vznikaly později deklarace lidských práv a svobod
6 knih o právu mírovém a válečném