23. Filozofie 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
23. MO
Filozofie 19. století
– kritika, nesouhlas s osvícenstvím a racionalismem, kritika Kantových myšlenek
– nejprve obdiv později kritika Immanuela Kanta
– vznik nových filozofických směrů
– rozmach přírodních věd
– nový myšlenkový a literární proud – romantismus – zdůraznění citů a emocí
– návrat k minulosti (mystika, bájesloví)
– návrat k přírodě
– fantaskní snění
– důraz na intuici
– rozvoj společenských věd, vznik samostatných společensko-vědních disciplín:
1. sociologie
–> 40. léta 19. století – August Comte
2. psychologie
–> 1879 – Wilhelm Wundt
3. politologie
–> 2. polovina 19. století – USA
Johann Gottfried Herder – 1744 – 1803
– představitel romantismu
– zabýval se filozofií jazyka, jednotlivými národy (Slované – národ
pracovitý, hloubavý, …)
– zkoumal dějiny lidstva, společnosti
– zabýval se také mentalitou člověka (=modus národa)
Idealismus – „německá klasická filozofie“
– prvotní princip byl nemateriální, neosobní, vnitřně aktivní myšlenka, idea
– životní názor, který dává přednost duchovním hodnotám, jež bývají chápány
jako ideály
– východiskem je Platónova nauka o idejích jako nositelích skutečnosti
– rozdělení: 1. subjektivní idealismus
–> bývá nazýván také jako „idealismus empirický“
–> nemateriální princip je konkrétní (např. Bůh)
–> George Berkeley
2. objektivní idealismus
–> subjekt a objekt jsou identické
–> prapodstatou světa je duchovní síla, duch nezávislý na mém
vědomí
–> Fridrich Schelling a Georg Fridrich Hegel
– Johann Gottlieb Fichte – 1762 – 1814
– filozof, výborný řečník, pocházel z chudé rodiny (pásl husy)
– byl Kantovým žákem a obdivoval jeho transcendentální
(mimozkušenostní) filozofii
– zabývá se svobodou a protiklady
– filozofii si člověk volí sám (zkušenost, představivost)
– myšlenka lidské nesmrtelnosti – my jsme konečné jsoucno, smrt je
ukončením naší smyslovosti a lidská bytost nemůže nebýt
smyslová, co je však nesmrtelné – náš vklad do tohoto světa, do
dějinného pohybu
– triáda: 1. JÁ
–> činorodý prvek, který svou aktivitou vytváří
materiální svět/přírodu (neJá)
2. neJÁ
–> hmotný svět/příroda
3. sebevědoucí JÁ
– vznik lidské společnosti, lidského myšlení, psyché
– subjekt a objekt musí být v protikladu
– je potřeba, abychom měli v sobě objekt a zároveň možnost stávat
se subjektem
– „Ichheit“ = „jáství“ („já“ – je subjektivní, „ství“ – společná půda
pro to, být také objektem)
– já pochopím, že jsem já, když narazím na něco, co ke mně nepatří
a nechová se jak chci – klade mi odpor –> tím odporem poznávám
„já“
– „já“ se klube na svět skrze frustraci – utváří se dva základní pocity
– chci zvládnout svět a nemůžu ho zvládnout