Česká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. ČESKÁ FILOSOFIE
období reformace (J. Hus, P. Chelčický)
období renesance (J. A. Komenský)
období osvícenství (B. Bolzano)
období 19.-20. století (F. Palacký, Datich, Durdík, F. Krejčí, J. Tvrdý, T. G. Masaryk, E. Rádl, L. Klíma, J. Patočka, E. Kohák, Egon Bondy, M. Machovec,
V. Bělohradský a další)
první rozvoj zaznamenáváme ve druhé polovině 13.století – mistr Řehoř přednášel Aristotelovu logiku na Pražské katedrální škole
mezníkem byl rok 1348, kdy byla založena Karlova Universita – roste věhlas, přicházejí studenti z celé Evropy
jedno světové prvenství: jsme (snad) první národ v rámci západní filosofie, který píše filosofická díla ve svém národním jazyce (tedy ne latinsky nebo řecky)
pro české filosofické myšlení je příznačná „nechuť“ k pěstování systematické(spekulativní) filosofie
význam naší filosofie odpovídá velikosti naší země, jen málo dobrých filosofů
Mimořádný myslitel naší země a byl mimo jiné i filosof- Např. Čapek- spisovatel a filosof.
nikdo z českých filosofů výrazně nepronikl do světové filosofie; snad pouze Komenský, Masaryk a Patočka měli v určité době vliv na vývoj evropského myšlení
z druhé strany -mnoho evropských myslitelů se narodilo,popř. žilo v Čechách (Sigmund Freud, E. Husserl, B. Bolzano)
to, že jsme nevstoupili do světového filosof. povědomí ovšem nijak nesnižuje význam české filosofie
čeští myslitelé ovlivňovali kulturu a myšlení českého národa, byli významnými osobnostmi naší historie
většinou proto u nás nevzniká „čistá“ filosofie – častěji je spojena s jinými oblastmi duchovna – s uměním, náboženstvím, politikou, výchovou nebo speciálními vědami
českému myšlení je bližší NESPEKULATIVNÍ, spíše k směřující k praktickým úkolům způsob kladení otázek a hledání odpovědí na ně
OBDOBÍ REFORMACE
ke konci 14. století se do Čech dostávají spisy Johna Wyclifa
začíná se rozvíjet politická filosofie, sociální etika, což souvisí se schizmatem církve, nemorálním životem kněží (majetek, ziskuchtivost, zpronevěřili se svému úkolu)
nastávají první pokusy o nápravu, reformu (vycházejí právě ze spisů Wyclifa)
JAN HUS (1371–1415)
osobnost, která přerostla naše hranice
chtěl navrátit křesťanství k pravým ideálům
umírněný realista = kázal, že pravdu musíš najít ve svém životě
představitel českého reformního hnutí
Mistr svobodných umění na pražské univerzitě (1409–1412 je rektorem UK Praha)
od r. 1402 kazatel v kapli Betlémské
za teoretický a praktický boj proti feudální církvi byl na kostnickém koncilu prohlášen za kacíře a 6.července 1415 upálen
navazuje na teologické a filosofické názory Johna Wicliffa, je realista, kritizuje světskou moc papeže
kritizuje bezbožné duchovenstvo a obecná úpadek mravů
kritizuje prodávání odpustků
jedinou autoritou je Husovi Písmo svaté, nevybízí ke vzpouře, ale k maximální poslušnosti Božího zákona
Hus sám ve svých projevech a spisech k revolučním akcím nevybízel, avšak jeho učení ovlivnilo další průběh událostí (doba husitská)
husitské hnutí ovlivňuje národní uvědomění v jeho odkazu i dnes
hlavní spis: „O církvi“, Výklad viery, desastera a páteře; Knížky o svatokupectví, O poznání cesty pravé k spasení