Česká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PETR CHELČICKÝ (1390–1460)
jeden z nejpřednějších myslitelů husitské doby a evropského reformačního hnutí vůbec
ve svých spisech a traktátech kritizuje feudální společnost, církev
dílo: O boji duchovním; O trojím lidu řeč; Síť víry
kritik uspořádání společnosti – vyvrací tehdy uznávanou teorii trojího lidu (šlechta,duchovní,obyčejný lid) – považoval ho za pohanské (všichni křesťané jsou jedno tělo Kristovo)
hájil požadavek společenské rovnosti (původní křesťanství = rovnost), zdůrazňuje potřebu mravní obrody společnosti
vychází z představy, že moc je krutá a špatná, že plodí násilí, je neslučitelná s Kristovým náboženstvím lásky – krutosti plodí další krutosti, válečný konflikt „požírá“ jak poražené, tak vítěze
dostává se v období husitských válek do názorové opozice vůči husitskému hnutí důsledným odmítáním násilí a vzpoury (toto u něj vyzdvihuje např. Masaryk, Tolstoj)
argumenty proti násilí nachází v Novém zákoně
jeho názory ovlivnily vznik Jednoty bratrské
zapůsobil na něj Hus, silně prožíval jeho upálení
říká: když máš zlo, neodporuj mu násilím, odpouštěj => 1450 Jednota bratrská
„BRATŘI“ - dnes křesťané: katolíci, husité nebo bratři
ve svých dílech vycházel z Bible, díla jsou velice humánní
Dílo: O boji duchovním, O trojiem lidu řeč, Postila, Síť víry (síť = církev a pravá křesťanská víra – lidé se zachraňují z hříchů)
OBDOBÍ RENESANCE
JAN AMOS KOMENSKÝ ( 1592–1670)
narozen na jižní Moravě (pravděpodobně v Nivnici u Uherského Brodu, anebo v Komně od toho Komenský), zemřel v Nizozemí
poslední biskup Jednoty bratrské
myslitel evropského formátu
současník Descartesa (několikrát se spolu setkali, diskutovali spolu, byli rozdílní - v některých dílech Komenský s Descartesem polemizuje)
pedagogika – prostředek k dosažení cílů (školu chápe jako dílnu lidskosti)
chtěl dát světu harmonii, provést všenápravu lidských věcí (zničených třicetiletou válkou), hledal návrat k předbělohorské tolerance
apeloval na morálku
autor pansofie (= vševěda, všemoudrost) – chtěl využít všechno vědění své doby a využít ho k reformě společnosti
významný myslitel evropského novověku, vynikající filosof, pedagog
vystudoval na evangelické škole v Heidelbergu, vyučoval na bratrské škole v Přerově, od r.1618 duchovním správcem ve Fulneku
r.1628 byl nucen opustit vlast (odešel do Lešna v Polsku)
1641 – Anglie
1642 –48 – Švédsko
1648–54 Uhry, zbytek života v Amsterodamu
pohřben V Naardenu
filosoficky na něj působili: F. Bacon, M. Kusánský, E. Rotterdamský
Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – hlavní filosofické dílo
tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva = Pansofický plán
zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (=pansofie, pan=vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání)
všechna činnost poznávací, výchovná, politická aj. směřuje k jednomu cíli: „k opravě“ lidského života do podoby harmonující s poznaným světem a morálními hodnotami
dílo: Slovník českého jazyka; Velká didaktika; Všenáprava informatium školy mateřské;
Labyrint světa a ráj srdce = společenská studie a zároveň snaha nalézt pravdu o tomto světě
Komenskému se svět jeví absurdní a nelze v něm nalézt štěstí (labyrint světa); štěstí můžeme nalézt je n v sobě (ráj srdce)
Komenský byl silně věřící člověk, optimista i přesto, že prožil mnoho strádání
Hlavním přínosem Komenského je propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovou a osvětou člověka
„Učitel národů“ = strašně moc cestoval, kam přišel, tam naučil
poslední biskup Jednoty bratrské
žil v době, kdy všichni bojovali proti všem
byl donucen jít do exilu (nechtěl se předělat na katolíka) do Polska
celé jeho dílo mu shořelo
usadil se v Holandsku, liberární
byl Encyklopedista: čím víc víš jedině dobře, když se budeš učit celý život, jedině dobře
=> Pansofie = vševědění, nemá pragmatický pohled
-chtěl, aby všechny informace byly na jednom místě, myšlenka encyklopedie (1. Diderot)
- „Škola hrou“= když přehraješ, je to cennější, hodně mluv, opakuj
- „Všechno je v Bohu, Bůh je tvou jistotou, najdi jistotu“
=> dílo Labyrint světa a ráj srdceVšeobecná porada o nápravě věcí lidských
zčásti utopií, ale nechce vybudovat izolovaný dokonalý stát, jde mu o uvedení myšlenek do současného reálného světa
slouží jako náprava konfliktního světa → návod jak změnit svět k lepšímu a to vzájemnou tolerancí a vzájemným pochopením – řešit spory jen mírovou cestou, ne válkami, východisko – vzdělání