Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká filosofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (144.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PETR CHELČICKÝ (1390–1460)

  • jeden z nejpřednějších myslitelů husitské doby a evropského reformačního hnutí vůbec

  • ve svých spisech a traktátech kritizuje feudální společnost, církev

  • dílo: O boji duchovním; O trojím lidu řeč; Síť víry

  • kritik uspořádání společnosti – vyvrací tehdy uznávanou teorii trojího lidu (šlechta,duchovní,obyčejný lid) – považoval ho za pohanské (všichni křesťané jsou jedno tělo Kristovo)

  • hájil požadavek společenské rovnosti (původní křesťanství = rovnost), zdůrazňuje potřebu mravní obrody společnosti

  • vychází z představy, že moc je krutá a špatná, že plodí násilí, je neslučitelná s Kristovým náboženstvím lásky – krutosti plodí další krutosti, válečný konflikt „požírá“ jak poražené, tak vítěze

  • dostává se v období husitských válek do názorové opozice vůči husitskému hnutí důsledným odmítáním násilí a vzpoury (toto u něj vyzdvihuje např. Masaryk, Tolstoj)

  • argumenty proti násilí nachází v Novém zákoně

  • jeho názory ovlivnily vznik Jednoty bratrské

  • zapůsobil na něj Hus, silně prožíval jeho upálení

  • říká: když máš zlo, neodporuj mu násilím, odpouštěj => 1450 Jednota bratrská

  • „BRATŘI“ - dnes křesťané: katolíci, husité nebo bratři

  • ve svých dílech vycházel z Bible, díla jsou velice humánní

  • Dílo: O boji duchovním, O trojiem lidu řeč, Postila, Síť víry (síť = církev a pravá křesťanská víra – lidé se zachraňují z hříchů)

OBDOBÍ RENESANCE

JAN AMOS KOMENSKÝ ( 1592–1670)

  • narozen na jižní Moravě (pravděpodobně v Nivnici u Uherského Brodu, anebo v Komně od toho Komenský), zemřel v Nizozemí

  • poslední biskup Jednoty bratrské

  • myslitel evropského formátu

  • současník Descartesa (několikrát se spolu setkali, diskutovali spolu, byli rozdílní - v některých dílech Komenský s Descartesem polemizuje)

  • pedagogika – prostředek k dosažení cílů (školu chápe jako dílnu lidskosti)

  • chtěl dát světu harmonii, provést všenápravu lidských věcí (zničených třicetiletou válkou), hledal návrat k předbělohorské tolerance

  • apeloval na morálku

  • autor pansofie (= vševěda, všemoudrost) – chtěl využít všechno vědění své doby a využít ho k reformě společnosti

  • významný myslitel evropského novověku, vynikající filosof, pedagog

  • vystudoval na evangelické škole v Heidelbergu, vyučoval na bratrské škole v Přerově, od r.1618 duchovním správcem ve Fulneku

  • r.1628 byl nucen opustit vlast (odešel do Lešna v Polsku)

  • 1641 – Anglie

  • 1642 –48 – Švédsko

  • 1648–54 Uhry, zbytek života v Amsterodamu

  • pohřben V Naardenu

  • filosoficky na něj působili: F. Bacon, M. Kusánský, E. Rotterdamský

  • Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – hlavní filosofické dílo

  • tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva = Pansofický plán

  • zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (=pansofie, pan=vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání)

  • všechna činnost poznávací, výchovná, politická aj. směřuje k jednomu cíli: „k opravě“ lidského života do podoby harmonující s poznaným světem a morálními hodnotami

  • dílo: Slovník českého jazyka; Velká didaktika; Všenáprava informatium školy mateřské;

  • Labyrint světa a ráj srdce = společenská studie a zároveň snaha nalézt pravdu o tomto světě

  • Komenskému se svět jeví absurdní a nelze v něm nalézt štěstí (labyrint světa); štěstí můžeme nalézt je n v sobě (ráj srdce)

  • Komenský byl silně věřící člověk, optimista i přesto, že prožil mnoho strádání

  • Hlavním přínosem Komenského je propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovou a osvětou člověka

  • „Učitel národů“ = strašně moc cestoval, kam přišel, tam naučil

  • poslední biskup Jednoty bratrské

  • žil v době, kdy všichni bojovali proti všem

  • byl donucen jít do exilu (nechtěl se předělat na katolíka) do Polska

  • celé jeho dílo mu shořelo

  • usadil se v Holandsku, liberární

  • byl Encyklopedista: čím víc víš jedině dobře, když se budeš učit celý život, jedině dobře
    => Pansofie = vševědění, nemá pragmatický pohled
    -chtěl, aby všechny informace byly na jednom místě, myšlenka encyklopedie (1. Diderot)
    - „Škola hrou“= když přehraješ, je to cennější, hodně mluv, opakuj
    - „Všechno je v Bohu, Bůh je tvou jistotou, najdi jistotu“
    => dílo Labyrint světa a ráj srdce

  • Všeobecná porada o nápravě věcí lidských

  • zčásti utopií, ale nechce vybudovat izolovaný dokonalý stát, jde mu o uvedení myšlenek do současného reálného světa

  • slouží jako náprava konfliktního světa → návod jak změnit svět k lepšímu a to vzájemnou tolerancí a vzájemným pochopením – řešit spory jen mírovou cestou, ne válkami, východisko – vzdělání

Témata, do kterých materiál patří