Česká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Naše nynější krize
Moderní člověk a náboženství
Otázka sociální
Základové konkrétní logiky
Třídění a soustava věd
EMANUEL RÁDL (1873-1942)
biolog a filosof
zastánce Masarykovy filosofie kritického realismu; odpůrce pozitivismu
radikální názory na vědeckou poctivost, sociální spravedlnost, lidskou svobodu – stál v opozici veřejnému mínění
po roce 1918 cítil velkou odpovědnost za další vývoj demokratického státu a jako vědec a filosof ji projevoval zejména kritickou veřejnou činností
dlouhodobě spolupracoval hlavně s evangelickým teologem J. L. Hromádkou
publikoval desítky brožur a článků na aktuální společenská témata sociální a národnostní spravedlnosti, pojetí demokracie, proti rasovým teoriím a antisemitismu a na obranu západního pojetí lidské svobody
věnoval se mu mimo jiné J. Patočka – označil jej jako „Dona Quijote české filosofie“
Dílo: Romantická věda – kritizuje soudobé vědecké myšlení, zejména německou přírodní filosofii, a vytýká jí, že se vyhýbá zaujímání osobních postojů a vůbec otázkám pravdy a mravnosti
Válka Čechů s Němci – kritizuje moderní nacionalismus jak český, tak německý, i národnostní politiku ČSR vůči německé menšině; proti představě „národního státu“ stavěl představu politického národa, který spojuje ústava a zákony; zároveň byl mezi prvními, kdo si všimli nebezpečí „německé revoluce“ a nacismu
Hrdina moderní doby – kniha o T.G.Masarykovi
Útěcha z filosofie – vyznání věrnosti trvalým hodnotám pravdy a dobra
Dějiny filosofie – osobní vyrovnání se s celou západní filosofií
LADISLAV KLÍMA (1878 – 1928)
spisovatel ale i filosof
vyloučen ze všech gymnázií R-Uherska, gympl dodělal až v Uhersku
hádky s otcem, sváděl mu manželku
perverzní a úchylný člověk, psychické poruchy
experimentuje se svým tělem např.- kdy jde ještě sníst buřt, kdo sní buřt rychleji, jak dlouho dokážu být opilý…
Egodeistická filosofie- já jsem sám sobě Bohem- Ludibrionismus tak to nazývá Klíma
Ludibrionismus- svět je moje hračka a já si s ním můžu dělat, co chci
-hmota není nic a jediné co má smysl je duše a duch
-budoucnost patří silným jedincům
-smrt je překonáním nedostatků tohoto života
-nikdy nevíme, jestli tento svět je fikce nebo realita
DÍLO:
Utrpení knížete Sternenbacha - nástupce Bismarka, kníže Sternenbach, vyšinutý jedinec si vezme ošklivou Helgu za ženu, poté ji zavraždí, mrtvolu si nechá a vede s ní dialogy, jakoby byla živá. Nakonec souloží s kostrou Helgy a nakazí se od ní a zemře.
V žáru královské lásky- filmové zpracování s Ivanou Chýlkovou a Vilémem Čokem
Vteřiny věčnosti- eseje Ladislava Klímy
JAN PATOČKA (1907-1977)
Žák Edmunda Husserla a Martina Heideggera
zbývá se fenomenologií, filosofií dějin, českou literaturou, uměním a kulturou
výrazně ovlivnil české myšlení, zejména v kruzích nezávislé inteligence a disentu 60. až 80. let.
k jeho početným žákům patří mj. V. Bělohradský
tvrdí, že při poznávání věci nám vždy zůstane něco skryto
navazuje na myšlenkovou tradici J. A. Komenského (hodně se mu věnuje), T. G. Masaryka a E. Husserla, vyznačující se snahou o zakotvení mravního rozměru člověka ve věku, který tento rozměr popírá
rozvinul také Platónovu myšlenku péče o duši, která je podle něho vlastním jádrem evropské identity a jedinečnost
kritik marxismu, za komunistů nemůže učit na VŠ
nežijeme v přirozeném světě, ale žijeme v zajatí přírodních věd- biologie, chemie, fyzika…
největší úkol člověka je to, jak se dostat k přirozenému světu
vytváří svůj pojem přirozeného světa jako trvajícího rámce lidské existence (ta není pouze pobýváním v přítomnosti, ale zasahuje i do budoucnosti) – hledá jeho metafyzické základy a zkoumá vzájemnou závislost a souhru lidské existence a světa
– lidská existence prochází 3 etapami: