23. Filozofie 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
–> marxisté již měli jasnou převahu
–> vliv – na většině kontinentu prosadili 1. květen jako Svátek práce a
8. březen jako Mezinárodní den žen
3. třetí internacionála = Kominterna – 1919
–> komunistická internacionála
– leninismus – označení pro formu komunismu prosazovanou Vladimirem Ilječem Leninem
– klade důraz na diktaturu proletariátu, permanentní komunistickou revoluci a
boj proti kapitalismu a imperialismu
– marxismus-leninismus – doktrína spojující myšlenky Marxe a Lenina
– termín prosazovaný Josifem Stalinem
– získal charakter světového názoru a stal se učením
ospravedlňujícím vládu jedné strany
– v socialistických zemích sovětského typu povýšen na státní
ideologii
– neomarxismus – 20. století
– navazuje na učení Karla Marxe – zabývá se problémem odcizení člověka
v moderní době
– silný vliv na levicové intelektuály a na levicově orientovanou mládež
rozšířili tradiční marxisticko-leninské schéma o:
1. hlubší analýzu člověka jako svobodné osoby
2. kritiku gigantických technologií
3. kritiku konzumní společnosti
– představitelé: Herbert Marcuse, Erich Fromm, Adam Schaff, Egon Bondy,
Karel Kosík
Pozitivismus
– směr opírající se o data, fakta, která jde verifikovat
– snaží se omezit vědecké poznání na pouhý popis faktů – to, co je nám jednoznačně dáno ze
zkušenosti
– fungující v rámci scientismu (= směr upřednostňující vědu – vše se od ní odvíjí, věda je
všemocná)
– nepracuje se slovíčky jako „kdyby…“
– zabývá se výhradně tím, co je společensky užitečné
– v českých zemích označován za národní filozofii do roku 1945
– August Comte – 1798 – 1857
– francouzský matematik, společenský reformátor, originální myslitel
– zakladatel pozitivismu – zdůrazňoval, že vědění má být pozitivní = věcné,
určité, prokazatelné, objektivní
– zakladatel sociologie = vědy o společnosti (40. léta 19. století)
– chtěl vytvořit vědu na základě přírodních faktů
– nadřazoval zkušenost nad rozum
– 3 etapy vývoje lidské společnosti: 1. teologické
–> do 1300
–> vliv náboženství
2. metafyzické období
–> 1300 – 1800
–> za skutečnost je považována
abstrakce (problém času,
prostoru, hmota, příroda…)
–> člověk chybuje, ale stále méně
3. pozitivní
–> věda a výsledky
–> porovnávání sociálního a
fyzikálního světa a odkrývání
zákonů, které je řídí
– sociální statika – studuje podmínky existence společnosti
– dění ve společnosti, vztahy a procesy
– sociální dynamika – zkoumá vývoj (pohyb) a změny ve společnosti
– altruismus (altruistické chování) – Comtův termín
– např. mateřská láska
– konání dobra, aniž bychom žádali
protislužbu
– náboženský ateismus – náboženství bez Boha
– lidé by měli věřit, ale v někoho, komu věří, vzhlíží