23. Filozofie 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– když se potýkáme se světem – dochází k „sebevytváření“ nás
(jsme dotlačeni stávat se sami sebou)
– dílo: Základy veškerého vědosloví
– Friedrich Wilhelm Schelling – 1775 – 1854
– filozofie identity – příroda je nevědomá činnost ducha, duch
je sebeuvědomování přírody –> jsou
jedno a totéž
– navázal na Spinózův výklad panteismu
– panteismus je pro něj emotivní a
intuitivní
– idea polarity – stejně jako magnet má i svět má dva póly
(duchovno X materiálno)
– každý má svou životní cestu – buď
vycházíme ze strany subjektivného nebo ze
strany objektivního
– Georg Friedrich Hegel – 1770 – 1831
– největší dialektik všech dob (= vše kolem nás se neustále mění a
vyvíjí, vše je tvořeno protiklady, které spolu souvisí a fungují)
– představitel objektivního idealismu = nemluví konkrétně, pouze
neurčité ideje
– nebyl dobrý řečník
– žák Schellinga – sdílel s ním obdiv k antice, lásku k filozofii a
revoluční nadšení
– přednášel na řadě německých univerzit
– tzv. triáda: logika (spíše dnešní ontologie) + přírodní filozofie +
filozofie ducha
– základem je „princip jednoty“ –> bytí a myšlení je ztotožněno –
není rozdílu mezi logikou myšlenky a přírodním zákonem
– vznik světa: 1. stupeň = teze
–> na počátku čistá idea – něco mimo prostor a
čas (teze)
2. stupeň = antiteze
–> hmotný svět – příroda
–> obsahuje i první stupeň
3. stupeň = syntéza
–> lidský svět = syntéza
–> obsahuje první i druhý stupeň
– filozofie ducha – tento svět řídí duch, duchovní princip (= „lest
rozumu“), lidé se mylně domnívají, že to oni řídí
svět
– subjektivní duch (1. stupeň) – myšlenky, lidské
uvažování, lidská psychika
– objektivní duch (2. stupeň) – to co řídí
společnost – rodina, morálka, svoboda, právo
– absolutní duch (3. stupeň) – cíl světa – filozofie,
umění, náboženství
– dílo: Fenomenologie ducha
Voluntarismus
– voluntas = vůle
– směr kladoucí na 1. místo vůli, až poté rozum či emoce
– svět se hýbe kupředu díky lidské vůli (chtění nebo nechtění), ne rozumu
– Arthur Schopenhauer – 1788 – 1860
– navazoval na Kanta
– od Kanta se odklání tvrzení, že metafyzika (= filozofická disciplína,
která se zabývá původem, podstatou a účelem jsoucna, a také
nejvyšším Jsoucnem – Bohem, stojí v protikladu k přírodním
vědám) neexistuje
– má blízko k východní filozofii
– zabýval se komunikací – eristikou = umění argumentovat za
účelem zvítězit i bez pravdy („ubít“ člověka argumenty)
– oblíbil si bílé pudly
– ovlivnil Nietzscheho
– dílo: O vidění a barvách
Svět jako vůle a představa
– „filozof pesimismu“ – vůle nám způsobuje v životě problémy,
neštěstí (člověk neustále něco chce)
– řešení: 1. obklopit se materiálními věcmi