GULLIVEROVY CESTY - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mezi evropskými panovníky, naopak G. pozoruje jejich společnost, vzdělanost. Zřídí si malé hospodářství s úmyslem v zemi zůstat.
Avšak valný sněm Hvajninimů se usnese, že není možné, aby G. – bytost podobná Jahuovi – mohla žít s nimi v kolektivu. S velkým
žalem zemi opouští na člunu, dostává se na portugalskou loď, z Lisabonu pluje do Anglie. Ovlivněn Hvajninimy považuje lidi za
primitivní Jahuy. V domácím Redriffu chová dva hřebce, s nimiž rozmlouvá jako s Hvajninimy. Straní a štítí se lidí (i vlastní rodiny),
vzpomíná na harmonickou společnost intelentních koní.
Lemuel Gulliver cestoval po cizích zemích 16 let a 7 měsíců.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Román je rozdělen do čtyř dílů s nestejným počtem kapitol, z nichž každá obsahuje tzv. epické záhlaví (tj. větný název kapitoly;
např. Kapitola VII – Spisovatel se doví, že má býti obžalován z velezrady, a uteče do Blefusku. Jak ho tam přijali.). Plně je využito
alegorie (?), parodie (?) a satiry (?). Příběhu dodává pravdivosti vyprávění v ich-formě. Užití četných dynamických sloves, barvitých
popisů, výstižných charakteristik postav a vtipnost zaručuje románu čtivost. Jazyk je obohacen o neologismy, které tvoří zvláštní
jazyk cizích národů, názvy zemí, měst, původ jmen.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Putování po smyšlených ostrovech a zemích je záminkou ke kritice anglických poměrů a evropské civilizace (pesimismus, výsměch,