Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Média a jejich role ve společnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Média a jejich role ve společnosti

  1. Masmédia a jejich vliv na společnost, soukromá x veřejnoprávní x státní

masmédia (sdělovací prostředek s velkým počtem příjemců rozhlas, televize, noviny, internet)

  • Velmi důležité postavení ve společnosti = média mají významný dopad na jedince i společnost

  • vyvolávají různé emoce (strach, radost), působí na životní styl, rozhodování

  • všude kolem nás

  • každý jednotlivec vnímá média jinak

  • je důležité vědět na co média působí

    • média vytvářejí určité obsahy, které ovlivňují příjemce (volební kampaň s cílem ovlivnit co největší procento voličů)

  • mediální komunikace je natolik komplexní, že se nedá oddělit od ostatních činností (je v interakci s ostatními jevy a reaguje na ně)

  • v 50. a 60. letech byla televize hlavním médiem ovlivňujícím společnost (dokázala ovlivnit chod domácností a osobní uspořádání času) dnes třeba i sociální sítě

  • účinků médií je mnoho a můžou být krátkodobé, dlouhodobé, skryté, zjevné, silné nebo slabé

  • účinky jsou psychologické, politické, ekonomické a sociologické

  • působení a dopad médií se dělí na role médií a na efekt médií

při vystavení jednotlivce mediálnímu obsahu přichází:

  • krátkodobé reakce okamžitá + pomíjivá

    • horor navodí pocit strachu, po skončení filmu však pomine

  • Dlouhodobé reakce opakované vystavení příjemce médiím (opakované pozorování brutálních scén vede k představě ohrožujícího a nebezpečného světa – Covid))

  • plánované působení (politický a komerční marketing, public relations)

  • neplánované působení (účinky mediálního násilí a agresivního chování, erotické a sexuální obsahy – ovlivňují životní styl, vkus a činnost)

  • státní média (přímo vlastněna a financována státem – podléhají jeho kontrole, stát určuje o čem a jak bude informovat) Maďarsko, Polsko (šíří jakousi propagandu)

  • veřejnoprávní média (financována z veřejných peněz nikoli však od státu, ale přímo od občanů pomocí koncesionářských poplatků),

    • jsou označována za jeden z hlavních pilířů demokracie jsou nezávislá na politické moci a měla by objektivně a nestraně informovat o veřejném dění (Český rozhlas, Česká televize, ČTK – ta však není financována z koncesionářských poplatků)

  • soukromá média (vznikají za účelem zisku, jejich hlavním zdrojem je reklama) svůj obsah upravují tak aby zaujali co největší počet diváků, není objektivní…

    • vlastní nějaký člověk = velký vliv (Autsralan – Fox News)

    • Mafra – Babiš = mediální + informativní vliv

  1. Alternativní weby, dezinformace

alternativní média

  • Za účelem zisku

  • staví na lidské zvědavosti příběhy velmi lákavé

  • spíše postavené na příběhu, než informacích

  • šíří „alternativní pravdu“ konspirační teorie, alternativní vysvětlení

  • např. Sputnik, Aeronet

Témata, do kterých materiál patří