16. Média a jejich role ve společnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Média a jejich role ve společnosti
Masmédia a jejich vliv na společnost, soukromá x veřejnoprávní x státní
masmédia (sdělovací prostředek s velkým počtem příjemců rozhlas, televize, noviny, internet)
Velmi důležité postavení ve společnosti = média mají významný dopad na jedince i společnost
vyvolávají různé emoce (strach, radost), působí na životní styl, rozhodování
všude kolem nás
každý jednotlivec vnímá média jinak
je důležité vědět na co média působí
média vytvářejí určité obsahy, které ovlivňují příjemce (volební kampaň s cílem ovlivnit co největší procento voličů)
mediální komunikace je natolik komplexní, že se nedá oddělit od ostatních činností (je v interakci s ostatními jevy a reaguje na ně)
v 50. a 60. letech byla televize hlavním médiem ovlivňujícím společnost (dokázala ovlivnit chod domácností a osobní uspořádání času) dnes třeba i sociální sítě
účinků médií je mnoho a můžou být krátkodobé, dlouhodobé, skryté, zjevné, silné nebo slabé
účinky jsou psychologické, politické, ekonomické a sociologické
působení a dopad médií se dělí na role médií a na efekt médií
při vystavení jednotlivce mediálnímu obsahu přichází:
krátkodobé reakce okamžitá + pomíjivá
horor navodí pocit strachu, po skončení filmu však pomine
Dlouhodobé reakce opakované vystavení příjemce médiím (opakované pozorování brutálních scén vede k představě ohrožujícího a nebezpečného světa – Covid))
plánované působení (politický a komerční marketing, public relations)
neplánované působení (účinky mediálního násilí a agresivního chování, erotické a sexuální obsahy – ovlivňují životní styl, vkus a činnost)
státní média (přímo vlastněna a financována státem – podléhají jeho kontrole, stát určuje o čem a jak bude informovat) Maďarsko, Polsko (šíří jakousi propagandu)
veřejnoprávní média (financována z veřejných peněz nikoli však od státu, ale přímo od občanů pomocí koncesionářských poplatků),
jsou označována za jeden z hlavních pilířů demokracie jsou nezávislá na politické moci a měla by objektivně a nestraně informovat o veřejném dění (Český rozhlas, Česká televize, ČTK – ta však není financována z koncesionářských poplatků)
soukromá média (vznikají za účelem zisku, jejich hlavním zdrojem je reklama) svůj obsah upravují tak aby zaujali co největší počet diváků, není objektivní…
vlastní nějaký člověk = velký vliv (Autsralan – Fox News)
Mafra – Babiš = mediální + informativní vliv
Alternativní weby, dezinformace
alternativní média
Za účelem zisku
staví na lidské zvědavosti příběhy velmi lákavé
spíše postavené na příběhu, než informacích
šíří „alternativní pravdu“ konspirační teorie, alternativní vysvětlení
např. Sputnik, Aeronet