Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Média a jejich role ve společnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

dezinformační média

  • Lživá/falešná informaceza cíl ovlivnit názor a úsudek jedince, více osob nebo celé společnosti (má vyvolat důvěryhodnost a pravdivost)

  1. dezinformace pasivní (manipulace již existující informace)

    • uprchlíci v Evropě

  2. dezinformace aktivní (informace vyráběny nebo záměrně pozměňovány).

    • falešná zpráva vypuštěná KGB, že AIDS byl vyvinut v rámci vojenského výzkumu USA

    • velmi časté u volebních kampaní (Drahoš a spolupráce s STB, špatný lustrační zákon…)

Hybridní válka

  • kombinace války fyzické (klasické) + informační (dezinformace, soc. sítě)

  • Rusko dokázalo v USA rozmíchat společnost = sever X jih

  • Spor týkající se sochy generála Lee

= kampaně na podporu a proti podpoře trampa

  • Lidé se sešli na demonstraci (= válka fyzická)

  • Rusko ovládá mnoho trolích farem (= vrhají dobré světlo na situaci na Krymu…)

    • Ovlivnilo např. volby v USA (programy cookies)

    • Brexit ve VB = „hají“ obě strany nenávist větší a větší = neschopnost domluvy

  • Makedonie velké ovlivnění amerických voleb

    • Marketingový profesionálové = šíří to, co lidi zajíma, to na co jsou háklivý

    • = rozhádání těch 2 stran ve státě

    • Dělají přímo pro peníze, nehájí ani vlastní názor

  1. Sociální sítě a mediální sdělení

sociální síť

  • je služba na internetu, která umožňuje vytvářet si profily (osobní, veřejný či částečně veřejný profil)

  • slouží ke komunikaci, sdílení informací, sdílení fotografií, videí, …

  • umožňuje nám spojit se s lidmi z celého světa = globalizace

  • důležitý zdroj informací, zejména pro mladé lidi

    • + můžeme např. číst přímo sdílené články od lidí se kterými máme stejný (politický názor) = je to jednodušší, než si články hledat sám

    • Velmi lehce zneužitelné, potřeba dávat si pozor koho sledujeme a jaké články čteme

  • nejznámější a největší sociální sítí je Facebook (více jak miliarda registrovaných)

  • mediální gramotnost (je schopnost vyhledávat, analyzovat, objektivně hodnotit a dál předávat informace a sdělení z médií)

  • mediální gramotnost představuje hlavní cíl mediální výchovy, která se stále častěji stává součástí vzdělávacích programů škol v mnoha zemích

  • čtvrtina Čechů je mediálně negramotných (největší problém jsou znalosti mediálních vlastníků a také identifikace komunikačních záměrů)

    • v ČR mají dezinformace úspěch

    • např. při pokusu ve Švédsku dezinformace neměli úspěch = mediální gramotnost na vysoké úrovni (dlouhodobá demokracie, výuky?)

  1. Úloha médií v různých typech vlády

  • normativní úloha médií

Lliberálně-pluralistický / tržní model

  • zdůrazňuje potřeby jednotlivce a definuje veřejný zájem, samoregulace médií s nepatrnou úlohou státu)

  • většina našich soukromých médií

model společenské odpovědnosti nebo veřejného zájmu

  • Měli by hájit obecný zájem, informace v zájmu společnosti co by lidé měli vědět

  • Měli by se stavět objektivně

  • Občas potřeba sáhnout do osobních informací

  • Není myšleno jako útok na nějakou osobu, spíše v rámci dobrého zájmu společnosti

  • Např. Babišuv syn, Trestně stíhaný premiér = informace o dotacích…

  • Jsou možné zásahy vlády = rada ČT Česká Televize

Témata, do kterých materiál patří