16. Média a jejich role ve společnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dezinformační média
Lživá/falešná informace má za cíl ovlivnit názor a úsudek jedince, více osob nebo celé společnosti (má vyvolat důvěryhodnost a pravdivost)
dezinformace pasivní (manipulace již existující informace)
uprchlíci v Evropě
dezinformace aktivní (informace vyráběny nebo záměrně pozměňovány).
falešná zpráva vypuštěná KGB, že AIDS byl vyvinut v rámci vojenského výzkumu USA
velmi časté u volebních kampaní (Drahoš a spolupráce s STB, špatný lustrační zákon…)
Hybridní válka
kombinace války fyzické (klasické) + informační (dezinformace, soc. sítě)
Rusko dokázalo v USA rozmíchat společnost = sever X jih
Spor týkající se sochy generála Lee
= kampaně na podporu a proti podpoře trampa
Lidé se sešli na demonstraci (= válka fyzická)
Rusko ovládá mnoho trolích farem (= vrhají dobré světlo na situaci na Krymu…)
Ovlivnilo např. volby v USA (programy cookies)
Brexit ve VB = „hají“ obě strany nenávist větší a větší = neschopnost domluvy
Makedonie velké ovlivnění amerických voleb
Marketingový profesionálové = šíří to, co lidi zajíma, to na co jsou háklivý
= rozhádání těch 2 stran ve státě
Dělají přímo pro peníze, nehájí ani vlastní názor
Sociální sítě a mediální sdělení
sociální síť
je služba na internetu, která umožňuje vytvářet si profily (osobní, veřejný či částečně veřejný profil)
slouží ke komunikaci, sdílení informací, sdílení fotografií, videí, …
umožňuje nám spojit se s lidmi z celého světa = globalizace
důležitý zdroj informací, zejména pro mladé lidi
+ můžeme např. číst přímo sdílené články od lidí se kterými máme stejný (politický názor) = je to jednodušší, než si články hledat sám
Velmi lehce zneužitelné, potřeba dávat si pozor koho sledujeme a jaké články čteme
nejznámější a největší sociální sítí je Facebook (více jak miliarda registrovaných)
mediální gramotnost (je schopnost vyhledávat, analyzovat, objektivně hodnotit a dál předávat informace a sdělení z médií)
mediální gramotnost představuje hlavní cíl mediální výchovy, která se stále častěji stává součástí vzdělávacích programů škol v mnoha zemích
čtvrtina Čechů je mediálně negramotných (největší problém jsou znalosti mediálních vlastníků a také identifikace komunikačních záměrů)
v ČR mají dezinformace úspěch
např. při pokusu ve Švédsku dezinformace neměli úspěch = mediální gramotnost na vysoké úrovni (dlouhodobá demokracie, výuky?)
Úloha médií v různých typech vlády
normativní úloha médií
Lliberálně-pluralistický / tržní model
zdůrazňuje potřeby jednotlivce a definuje veřejný zájem, samoregulace médií s nepatrnou úlohou státu)
většina našich soukromých médií
model společenské odpovědnosti nebo veřejného zájmu
Měli by hájit obecný zájem, informace v zájmu společnosti co by lidé měli vědět
Měli by se stavět objektivně
Občas potřeba sáhnout do osobních informací
Není myšleno jako útok na nějakou osobu, spíše v rámci dobrého zájmu společnosti
Např. Babišuv syn, Trestně stíhaný premiér = informace o dotacích…
Jsou možné zásahy vlády = rada ČT Česká Televize