23. Křesťanská filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
23. Křesťanská filosofie
a) Proměna doby oproti antice
b) 1.-3. Století gnostikové, manichejci
c) Patristika (Augustin)
d) Scholastika (Tomáš Akvinský, spor o univerzálie, Abelard)
e) Pozdní scholastika (Oxfordská škola)
Část a
PROMĚNA DOBY OPROTI ANTICE
- šíření křesťanství od 1. st. n. l. misionářskou činností apoštolů
- 4. st. n. l. – hlavní náboženství Římské říše → základ evropské kultury
- křesťané byli chápáni jako odpůrci římského náboženství, pronásledováni, vražděni → posílilo je to
- 4. st. n. l. – Konstantin Veliký → Edikt milánský → ukončil pronásledování křesťanů, legalizováno
- spojení křesťanství a filozofie
- vztah víry a rozumu
Část b
1. – 3. st. – GNOSTIKOVÉ, MANICHEJCI
GNOSTIKOVÉ
Gnosis = poznání
- vznikli ve stejnou dobu jako křesťanství
- odmítá hmotný svět
- Bůh je všemocný, dokáže vše změnit, tak proč na světě existuje zlo?
→ Bůh dobrotivý X Bůh zlý (trestající)
→ budeme si chtít přivyknout k jednomu Bohovi → rozdělené lidí
- příčilo se jim říct, že zlo pochází z 1 Boha
- Jak se může člověk spasit? 1. Poznání – vzdělání, přiblížení se k Bohu, chápání
- ne každá měl možnost poznání
- nerovnost ve společnosti
- JK ale neříká nic o spasení skrze vědění, ale skrze víru
- křesťanství – iracionalita – je postavené na víře
- víra je imunní vůči argumentům – sebe spasení
- zakládá se na mystickém, intuitivním, subjektivním, vnitřním a emocionálním přístupu k pravdě
MANICHEISMUS
- ovlivněno gnosticismem
- dobro (světlo) a zlo (tma) → bojují → jejich smícháním vznikl svět
- hmotný svět je podle nich plodem temnot
3 časová pásma: 1. Princip světla, dobra
2. Princip temnoty 3. 1 vs. 2
Kosmický pesimismus = vždycky tady bude zlo
- manicheismus od věřících chce, aby lidé ze sebe dokázali vytáhnout dobro
Jin a jang – co převáží, dennodenní zápas, na jakou stranu se svými činy přikloním – slabina – závisí to na nás
- sebekázeň – každý z nás se může činy zasloužit o to, abychom vytáhli to dobré
- nepřižil, protože stavěli na jednotlivcích – lidí potřebují mít dohled – absence hierarchické struktury – církev
- dědičný hřích – Adam a Eva
325 Nikajský koncil – setkávali se biskupové a řešili církevní otázky
– otec je synovi nadřazený – Arius – jakože 2 bohové
- otec a syn jsou jedné podstaty – Athasius – vyhrál
Odlišnost křesťanství x antika – A: možné sebespasení x K: spasit může Bůh
- K: Bůh stvořitel je jeden, vše dotváří, lidé se nepodílejí
- K. máme plnit Boží podstatu A: seberozvoj/seberealizace
Část c
PATRISTIKA
- veškerá křesťanská literatura 2. – 8. st.
- první filozofická reflexe křesťanské vír
Pater = otec, patristika = literatura psaná církevními otci, kněží v kláštěrech
- křesťanství se nejprve vůči filozofii stavělo odmítavě, ale zároveň se v této době rozšířilo do celého středomoří a střetávalo se zde s vyspělou řeckou a latinskou kulturou i myšlením