23. Křesťanská filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- vztah křesťanské moudrosti (zjevení) a moudrosti pohanské (antická filozofie), vztah víry a rozumu
- snaha přeměnit víru pomocí filozofie – gnosticismus – odmítán, ohrožoval jednotu křesťanské víry
SVATÝ AUGUSTIN (AUGUSTINUS AURELIUS) 354–430 n.l.
- nejvýznamnější postava patristiky, latinský filozof a teolog
„Doba, to jsme my“ – žijme přítomností
- vyznání – do 30 let nevedl křesťanský život a z toho se vyznal
Teocentrismus = Bůh stojí uprostřed všeho
- jeho argumenty používá církev 200 let
Kreacionismus = teze – Bůh stvořil svět z ničeho (ex nihilo) – kdyby z něčeho, tak hmota bude víc než Bůh
- Bůh stvořil svět s časem – před tím bezčasové období
Proč svět stvořil? Chtělo se mi, Bůh nemá potřeby – projev své absolutně nadřazené vůle
- nebe x peklo – nic jiného není, šance je teď na tomto světě, jiná nebude, musíme se snažit
Odkud pochází zlo? Od ďábla – nejde, byli by 2 bohové
Od Boha – nejde – je dobrý
Od lidí – nejde, nejsou centrem, Bůh by tomu zabránil
→ zlo je nedostatek světla, Bohem úmyslně umlčené dobro
Lux Ferró = nosič světla, → Lucifer (anjel caido), Bůh určí, do jaké míry se zlo projeví
„Věř, abys porozuměl“ – Augustinova zásada, přirozené poznání vede k náboženské víře, ta pomáhá lépe poznat boha a povahu stvoření (svět)
- autorita předchází rozum → církev – někdo je chytřejší než my
Augustin vs. Pelagius
- spor o dědičný hřích – Bůh ho vzal na sebe
Augustin: Adam zhřešil, dědičný hřích máme v sobě
Pelagius: nesouhlasil, za každý hřích si můžeme sami, na každém člověku – vůle → rozruch v církvi → můžeme se sami spasit → církev ztratí vliv
- proto Augustinova teze vítězí – je potřeba boží smilování
Dopad: Pelagiovo tělo se nikdy nenašlo, příznivci pronásledováni
(až Osvícenství – Bůh nám dal vůli – je na nás, jak budeme žít)
Augustin – PREDESTINACE
- dílo O Boží obci – a) civitas Dei – obec Boží
- reprezentována duchovními – spravuje ji církev – nadřazena obci pozemské
- hříchy, tělesnost, fyzické potřeby
- nedá se vybudovat člověkem
- úkolem křesťana je dostat se z obce pozemské → obce boží
b) civitas terraena – obec pozemská
- přirozenost člověka, plodí hřích a zlo
- predestinace – půjdu do nebe nebo ne – církev se obávala, že se lidé nebudou snažit → jsou mezi námi předurčení, je zde pravděpodobnost, že to budu já → nesnažili by se
Semipelagismus = určitou snahu bychom měli vyvinout, motivace pro lidi – bez Boha a církve to nepůjde
Augustin, společnost Římané
Proč je pro nás dobré vědět, že je prvotní hřích?
1. – už víme, že jsme zhřešili → motivace očistit se
2. – každý člověk je chybující, není dokonalý, nemáme se hroutit z 1. hříchu
- Augustin mluví o láskyplnému „přinucení“ k víře – církev si to upraví – kladivo na nevěřící