23. Křesťanská filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→ násilné převracení na víru (trvá až do vrcholného středověku 14.st) – církev nás spasí
- inspiroval - „Pochybuji, tedy jsem“ – Rene Descartes, nezpochybnitelný základ světa
JAN SCOTUS ERIUGENA 8. st.
- uzavírá patristiku
- rozum X víra – ale nechce dopadnout jako Pelagius
- Bůh vše založil, vše vychází z něj – zdroj všeho
- potvrzuje to, co řekl Augustin – TEOCENTRISMUS
SHRNUTÍ: - jak se tvořila dogmata (teze, o které se nepochybuje) každá věta v Bibli se musí interpretovat – upozorňuje Jan Hus, Luther – církev se odklonila od podstatného
Část d
SCHOLASTIKA 9. – 15. st.
Raná 9. – 11. st.
Vrcholná 11. – 13. st
Pozdní 14. – 15. st.
= křesťanská filozofie na univerzitách – vzdělanost
- svobodnější prostředí
- aristokrati, kněží, měšťané – laici z hlediska teokratického vzdělání
- metoda vedení sporu – dogma – shromažďujeme argumenty pro contra → výsledkem je potvrzení dogmat
- koncily + bible + výroky církevních hodnostářů → NEMŮŽE SE O NICH POCHYBOVAT
- učitelé na univerzitách – postih, šíří se nervozita
- vztah víry a rozumu – přibývá vzdělanců
Spor o universalia = obecniny
1. Nominalismus – věci jsou jen věci – máme s nimi přímou zkušenost – první věci, poté obecniny (stůl, jméno)
2. Realismus – idealismus, primární je idea, existují jen obecniny – jsou trvalé a neměnné, lze je pojmenovat a poznávat, ale věci od nich odvozené jsou vždy proměnlivé (koňovitost, ne kůň), zástupci církve
Proč se o to vedly spory? – veškerý problém musíme převést na náboženství, očima víry
N: hmotný svět je důležitější než ten duchovní – císař, panovník X papež, církev
→ SPOR O INVESTITURU – šlo o dosazování církevních hodnostářů
Panovník
↓ → Biskup – mohl panovníkovi znepříjemňovat vládnutí
Světské záležitosti
↓
Poddaní
- panovník potřebuje dosadit někoho, kdo ho nechá dělat co chce
→ církev pochopila, že musí získat kontrolu nad tím koho jmenuje jako biskupa X panovník
Clunyjské hnutí – náprava v řadách církve, Řehoř VII. → poddaný může vypovědět službu přes biskupa → papež
→ to vytočilo knížata
→ jen papež bude jmenovat biskupy – zástupce boha na Zemi
- 1122 Konkordát normský – císař potvrzuje, papež navrhuje – vyhrál – není kompromis
- císař musel přijmout – byl by bez církevních hodnostářů
„Renesance“ 12. století
Pierre Abélard
- církev ho zakázala – je kacíř, spáleny jeho spisy
- velký vzdělanec a milenec – dopisy Heloise – doučoval ji – přišel na to její otec – vykastrovali ho, ona šla do kláštera
- dopisy symbolizují nedostupnou ženu
Spor o universalia – „Proč se bavit o tom, co bylo dřív?“ chtěl udělat kompromis
- lidé uvažují → vidí věc → pak jí popíšou → poté zjistí funkci
- strom se jmenuje strom nejen kvůli společným znakům (má kořeny, větve, kmen), ale také na základě stejné podstaty (esence) tedy stromovitost, která existuje ve všech stromech