Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudba ve starověku a středověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Intervaly

  • vzdálenost mezi dvěma tóny

  • základní interval – oktáva

  • harmonický interval – dva tóny zazní současně

  • melodický interval – tóny zazní po sobě

  • názvy dle vzdálenosti mezi tóny

  • přesné frekvence záleží na použitém ladění

  • Prima, Sekunda, Tercie, Kvarta, Kvinta, Sexta, Septima, Oktáva

Akordy

  • souzvuk 3 a více tónů (maximálně 7 tónů)

  • klavír, kytara

  • akordy mollové a durové

  • odvozují se od stupnic

  • každý akord má svůj název a značku

  • Kvintakord, sextakord

  • dle počtu tónů: trojzvuky, čtyřzvuky, pětizvuky, šestizvuky, sedmizvuky

  • V každém základním akordu jsou právě tři tóny (C dur – C, E, G) - jméno podle základního tónu

Kontrapunkt

  • baroko, renesance

  • Johann Sebastian Bach

  • technika jednotlivých protihlasů k dané řadě tónů, souzvuk dává smysl jak harmonicky, tak melodicky

  • skladební technika (způsob, jak komponovat)

  • formy kontrapunktu – motivy skladby

  • vystupují různé hlasy jeden po druhém

  • kořeny v 13.století

Pravidla

  • vést jednotlivé hlasy tak, že mohou být vnímány jako samostatné objekty

  • vyrovnaný poměr mezi postupnými a skokovými pohyby

  • ve vyváženém poměru využívat tři druhy pohybů: stranný, paralelní, protipohyb

Formy renesanční hudby

  • mše

  • chanson

  • A capella(bez doprovodu)

Duchovní hudba

  • Mešní ordinarium - cyklické kompozice

    • 6 částí:

      • Kirie: Pane smiluj se

      • Glorie: Sláva na výsostech Bohu

      • Kredo: Vyznání víry

      • Sanktus: Svatý

      • Benedictus: Požehnaný

      • Agnus Déi: Beránku boží

  • Mešní proprium - jednotlivé části - chorální melodie

  • Officium horarum - hymny, antifony

  • Moteta

    • Duchovní texty

    • několik skladebních forem sborové hudby

    • 13.století

    • Kontrapunkt - opakování základního hlasu - cantus firmus(pevný hlas)

    • každý hlas jiný text

    • všechny hlasy stejně výrazné a důležité

    • v renesanci bez základního hlasu

    • rozsáhlejší polyfonní kompozice

    • opak světského madrigalu

Světská hudba

  • Francouzský chanson

    • střídání lyrické zpěvné melodie s rytmickou deklamací

  • Severoitalská frottola

    • milostné texty, čtyřhlasé

  • Španělské villancico

    • čtyřhlasé

  • Doprovázené písně

    • samostatná kompozice

  • Madrigal

    • 4-6 hlasů

    • vokální, nebo vokálně instrumentální

    • forma komorní světské hudby

    • 1533 - Philippe Gaubert - první sbírka madrigálů

Nizozemská skladatelská škola

  • Vznik

    • renesanční polyfonie 15. a 16.století

    • burgundské kořeny

    • Nizozemí - hlavní území, kde se rozšiřuje polyfonie

  • Epochy - 5 generací

  • ovlivnila hudbu na skoro 150 let

  • skladatelé působící hlavně ve Francii, Beneluxu(Vlámsko), severní Italii

  • hlavně vokální polyfonie - duchovní i světská

  • 1.generace - G. Dufay

  • 3.generace - J. Obrecht, J. Desprez

  • 4.generace - A. Willaert

  • 5.generace - Orlando di Lasso

Římská skladatelská škola

  • převážně církevní hudba - mše

  • 16.-17.století - pozdně renesanční a barokní období

  • přispěla k novému rozvoji umělé hudby

  • styly - vokální polyfonie - vícehlas

  • konzervativní - nesouhlasili s novými tendencemi v období baroka

  • působili u chrámu sv. Petra a Pavla v Římě

  • mnozí byli v přímém spojení s Vatikánem

  • kladli důraz na srozumitelnost latinského textu

  • posvátná hudba - důstojný, vážný styl

  • Giovanni Pierluigi da Palestrina

    • hladká, jasná a polyfonní dokonalost

    • vyvrcholení renesanční polyfonie(typ hudební struktury)

    • moteta a mše - duchovní hudba

Témata, do kterých materiál patří