Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Elementární útvary v hudbě

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 Otázka č.6

Elementární útvary v hudbě

a) Motiv: - je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se

hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka

- musí končit akordickým tónem, délka 1-2 takty, i jeden tón může být motivem (dynamika),

- nemusí končit u taktov čáry, zcela krátkému motivu říkáme submotiv

Druhy: rytmický motiv - Tábor – Kdož sú boží bojovníci, Ravel – Bolero (ostinátní rytmus), Beethoven – Osudová

dynamický motiv - Wagner – opera Rienzi (dynamika na jednom tónu)

harmonický motiv - Smetana – Vyšehrad (harfa)

melodický motiv - Dvořák – Humoreska, Fibich – Poem

Druhy motivické práce:

změny melodické - absolutní opakování motivu (zřídka)

- opakování relativní  vnáší do melodie dílčí změny  přeložení, transpozice, změna tónorodu,

změna obratu akordu (Pod dubem, za dubem), rozšiřovat-zužovat intervaly

- variace témat, přidávání akordických tónů, melodické tóny vyplňují větší kroky

změny rytmické - u tématu – diminuce (krácení rytmických hodnot, z čtvtky je osminka)

augmentace (opak diminuce – prodloužení hodnot)

krácení (vypuštění několika tónů), dělení (samost.prac.s malou částí motivu)

změny harmonické

změny dynamické a bar.

variace motivu - k melodii jsou přidávány akordické nebo melodické tóny, jimiž se vyplňují větší kroky nebo skoky,

obrat (inverze) motivu - obrácení uspořádání melodie  zrcadlový postup, ze vzestupné je setupná melodie

- přísná (zachovány stejné intervaly), volná (pozmění velikost intervalu)

b) Téma: - delší, závažnější hud. myšlenka, která slouží jako kompoziční základ hud. díla (motiv-slovo,

téma-věta, převládá v něm melodie (Largo – Novosvětská), většinou 8 taktů, ale také 4,6,16 i více,

- je možno jej dělit na motivy

- hlava tématu – skupina nápadně melodicky nebo rytmicky výrazných tónů na začátku tématu

Druhy: podle toho, která složka vystupuje do popředí - melodické, rytmické, dynamické, harmonické

podle charakteru a povahy uvnitř tématu - jednolité (motivy uvnitř jsou si podobné), různorodé (motivy jsou odlišné)

ostinátní téma - stálé opakování hudební myšlenky, z níž se vytváří celé dílo (Passacaglia, Fuga)

antitetické téma - zde se střetává hudba dvou protikladných charakterů, motivy ostře kontrastní

c) Figura, pasáž:

figura - sdružení několika tónů na podkladě melodickém, rytmickém a harmonickém

- uplatňuje se obvykle v některém z vedlejších hlasů

- má menší myšlenkovou závažnost oproti motivu či tématu, stále se opakuje a to pouze s malými

změnami melodie či rytmu, v některých skladbách je figura kompozičním jádrem (Bach-prel.C)

- často vytváří doprovod ve skladbách tvz. užité hudby (např. tango)

- polohu v níž se pohybuje mění jen pozvolna

Témata, do kterých materiál patří