Elementární útvary v hudbě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.6
Elementární útvary v hudbě
a) Motiv: - je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se
hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka
- musí končit akordickým tónem, délka 1-2 takty, i jeden tón může být motivem (dynamika),
- nemusí končit u taktov čáry, zcela krátkému motivu říkáme submotiv
Druhy: rytmický motiv - Tábor – Kdož sú boží bojovníci, Ravel – Bolero (ostinátní rytmus), Beethoven – Osudová
dynamický motiv - Wagner – opera Rienzi (dynamika na jednom tónu)
harmonický motiv - Smetana – Vyšehrad (harfa)
melodický motiv - Dvořák – Humoreska, Fibich – Poem
Druhy motivické práce:
změny melodické - absolutní opakování motivu (zřídka)
- opakování relativní vnáší do melodie dílčí změny přeložení, transpozice, změna tónorodu,
změna obratu akordu (Pod dubem, za dubem), rozšiřovat-zužovat intervaly
- variace témat, přidávání akordických tónů, melodické tóny vyplňují větší kroky
změny rytmické - u tématu – diminuce (krácení rytmických hodnot, z čtvtky je osminka)
augmentace (opak diminuce – prodloužení hodnot)
krácení (vypuštění několika tónů), dělení (samost.prac.s malou částí motivu)
změny harmonické
změny dynamické a bar.
variace motivu - k melodii jsou přidávány akordické nebo melodické tóny, jimiž se vyplňují větší kroky nebo skoky,
obrat (inverze) motivu - obrácení uspořádání melodie zrcadlový postup, ze vzestupné je setupná melodie
- přísná (zachovány stejné intervaly), volná (pozmění velikost intervalu)
b) Téma: - delší, závažnější hud. myšlenka, která slouží jako kompoziční základ hud. díla (motiv-slovo,
téma-věta, převládá v něm melodie (Largo – Novosvětská), většinou 8 taktů, ale také 4,6,16 i více,
- je možno jej dělit na motivy
- hlava tématu – skupina nápadně melodicky nebo rytmicky výrazných tónů na začátku tématu
Druhy: podle toho, která složka vystupuje do popředí - melodické, rytmické, dynamické, harmonické
podle charakteru a povahy uvnitř tématu - jednolité (motivy uvnitř jsou si podobné), různorodé (motivy jsou odlišné)
ostinátní téma - stálé opakování hudební myšlenky, z níž se vytváří celé dílo (Passacaglia, Fuga)
antitetické téma - zde se střetává hudba dvou protikladných charakterů, motivy ostře kontrastní
c) Figura, pasáž:
figura - sdružení několika tónů na podkladě melodickém, rytmickém a harmonickém
- uplatňuje se obvykle v některém z vedlejších hlasů
- má menší myšlenkovou závažnost oproti motivu či tématu, stále se opakuje a to pouze s malými
změnami melodie či rytmu, v některých skladbách je figura kompozičním jádrem (Bach-prel.C)
- často vytváří doprovod ve skladbách tvz. užité hudby (např. tango)
- polohu v níž se pohybuje mění jen pozvolna