Imitační skladatelská technika a její využití
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.7
Imitační skladatelská technika a její využití
a) imitace - napodobení – vyskytuje se pouze ve vícehlasé hudbě, téma uvedené v jednom hlase se později
imituje v hlase jiném. V různém časovém intervalu se s tématem melodicky i rytmicky shodují
nebo je napodobují. Téma se při tom kontrapunkticky dále rozvíjí.
vůdce (proposta) - hudební myšlenka uváděná vedoucím hlasem
průvodčí (risposta) - přenesená myšlenka do jiného hlasu
základní imitace: 1) přísná - melodicky i rytmicky přesné napodobení vůdce
2) volná - napodobuje přibližně, mění intervaly, ale zachovává směr a rytmus vůdce
3) prostá – průvodčí nastupuje, až když vůdce skončil
4) umělá – průvodčí nastupuje před ukončením vůdce
5) reálná – reálná odpověď vzniká, je-li průvodčí přesnou transpozicí vůdce, např. o kvintu
6) tonální – průvodčí se dočasně přispůsobuje tónině vůdce
inverze - převrat motivu – stoupající intervaly se mění na klesající a naopak., s inverzí se setkáváme
též v dodekafonii
1) přísná – přenesení přesné velikosti intervalů, buď v rámci diatonické řady nebo ve svých
absolutních hodnotách
2) volná – velikost intervalů se mění, opačný směr melodické linky je zachován
augmentace - motiv se opakuje doslovně, ale ve dvojnásobných nebo více násobných hodnotách
diminuce - opak augmentace, motiv se zkracuje
krácení motivu - zmenšévání rytmických hodnot a užší výběr tónů, z nichž se původně skládalo
dělení motivu - skladatel vyjímá z delší myšlenky jednotlivé motivy a ve skladbě je samostatně zpracovává
b) kánon - je skladba, vyznačující se osobitou skladatelskou technikou, jeho výchozí hlas je důsledně
po celou skladbu imitován jedním nebo několika hlasy v přísné imitaci
- může mít různou formu – vokální kánony mají písňovou
- instrumentální jsou rozsáhlejší a mohou mít např. dvojdílnou formu
s repeticí nebo třídílnou aba
- nejstarší dochovaný kánon je „Letní kánon“ ze 13. století
- v kánonu se zpívají i některé lidové písně
- označení „kánon“ se začalo užívat v renesanci (dříve různá označení), skladatelé je do not
zapisovali částečně, zbytek utvářeli interpreti podle pravidla určeného autorem
- ve vokální písni – průvodčí (risposta) nastupuje několik taktů za vůdcem
- instum. kánony – mají umělejší stavbu, průvodčí může nastupovat v libovolném spodním nebo
vrchním intervalu, v inverzi, augmentaci, diminuci
- dvojhlas kánonu může být doprovázen jedním nebo více hlasy doplňujícími, které nefungují
jako kánon, ale volný kontrapunkt
dvojitý kánon - může být upraven tak, že různé melodie nastupují jak po sobě, tak i zároveň. Ve složitějších
skladbách má průvodčí drobné odchylky od vůdce. Část kánonu se opakuje repeticí. Tuto část
lze provádět jako nekonečný kánon, terý prochází všemi tóninami – nazývá se kruhový