Imitační skladatelská technika a její využití
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- závěr uměleji vytvořeného kánonu probíhá tak, že hlas, který skončil svou melodii, pokračuje
volným kontrapunktem a hlasy končí současně
račí kánon - dvojhlasý, zapsaná jednohlasá melodie se reprodukuje zároveň od začátku: pozpátku od konce,
na konci zápisu bývá klíč, posuvky, takt. označení
zrcadlový kánon - též zápis jednohlasé melodie, ale prováděn ve dvojhlasu, druhý hlas je inverzí prvního se
společným tónem na střední lince od osnovy
hádankový kánon - obsahoval kusé (?) údaje, ostatní údaje o uspořádání díla musel interpret uhádnout z náznaku
v podtitulu, např. bylo třeba uhádnout ve kterém taktu a v jakém intervalu nastupuje risposta
d) fughetta - je jednohlasá drobná fuga méně závažného charakteru.Je komponována pro menší počet hlasů,
má snadnější fakturu a prostou, přehlednou formu, tuto formu mají některé Bachovy invence
a chorální předehry pro varhany, forma je užívána i moderními skladateli např. Š. Rak
fugáto - značí hlasové nástupy po způsobu fugové expozice, často však v uvolněném tonálním plánu.
Fugáto není samostatnou formou, ale představuje skupinu imitačních nástupů, která se může
vyskytnout v částech jekýchkoliv forem
- v různých žánrech, slozích v sonátové formě, variacích, kantátách, operách…