Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy informačních systémů

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (636.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- index – způsob řazení tabulky (pomáhá k rychlému hledání dat v tabulce)

b) Abstrakce, schémata, pohledy

- abstrakce – 2 úrovně:

  • Fyzická - popisuje, jak je uložen záznam

  • Logická – popisuje, jaká data jsou v databázi uložena a vztahy mezi daty

- pohledy = aplikace zakrývající detaily dat; pohledy mohou mít týž účel (např. zakrýt výši mezd a zaručit tak utajení některých údajů)

- schéma = logická struktura databáze (analogie s typem proměnné v programu)

- např. databáze obsahuje info o množině vyučovacích předmětů, množině časových úseků učeben a vztahů mezi nimi (kdy a kde se co učí)

  • Fyzické – struktura databáze na fyzické úrovni

  • Logické – struktura databáze na logické úrovni

- instalace = skutečný obsah databáze v daný okamžik
→ Nezávislost na fyzických datech – možnost modifikovat fyzické schéma beze změny logického schématu

c) Databázové modely

- model dat = souhrn pravidel pro reprezentaci logické organizace dat v databázi nebo také množina prostředků pro popis (vlastních dat, vztahů mezi nimi, sémantiky dat, omezení kladených na data)

- databázové modely:

  • Hierarchický – stromovitá struktura, nepoužívaná, od kořene se pomocí vazeb větví do struktury

  • Síťový – umožňuje vazby M:N

  • Relační – spojuje vazbami entity bez jejich nadřazenosti (nadřazenost provedena pomocí atributů), data jsou organizována v tabulkách, které se skládají z řádků a sloupců; nejpoužívanější

  • Objektový – místo reprezentace dat tvoříme objekty, které simulují realitu

d) Modelování reálného světa

- svět je nekonečně komplexní, pro úlohy je popis třeba zjednodušit a vytvořit „model reálného světa“

- může obsahovat digitální verze reálných objektů (domy, silnice, lesy), digitální verze fiktivních objektů (hranice států)

- některé prvky jsou diskrétní (domy, hranice – není problém), jiné pouze spojité (teplota, tlak – je nutné diskretizovat)

e) Entity a vztahy

- entita = objekt, který existuje a je odlišitelný od ostatních objektů (osoba, podnik, zařízení,…)

- atributy = vlastnosti entit (jména lidí, jejich adresy)

- množina entit = množina tvořená entitami stejného typu (lidé se stejnou adresou); také entitní typ

- vztah = propojení mezi dvěma či více entitami (jedná se o slovesné fráze)

- množina vztahů = množina propojení mezi dvěma (či více) množinami entit

- kardinalita = počet prvků množiny entit přidružené prostřednictvím množiny vztahů

- 4 typy množin vztahů:

- 1:1 = vztah, ve kterém na obou stranách vystupuje pouze jeden objekt dané entity

Kino promítá jen jeden film, který je promítán jen v jednom kině.

- 1:N = vztah, kde na jedné straně je jediný objekt, který je ve vztahu s jedním nebo více objekty na straně druhé (častý)

Kino může promítat více než jeden film, film je promítán jen v jednom kině.

Témata, do kterých materiál patří