Základy informačních systémů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- ERP = označení systému, který slouží podniku k řízení a integraci všech oblastí své činnosti (plánování, zásobování, nákup, prodej, marketing, finance …) a tyto činnosti automatizuje
- integrace všech oddělení
- centralizace informací (databáze)
- nástroj pro fungování firmy
a) Jaká je náplň jednotlivých částí (MIS, EIS, EDI, ...) podnikového IS?
-
MIS (= Management Information System) – poskytuje informace pro efektivní řízení podniku (na taktické a operativní úrovni)
-
EIS (= Executive Information System) – vrcholové řízení organizace
-
EDI (= Electronic Data Interchange) – systém výměny a sdílení dat mezi 2 nebo více aplikacemi (mezi obchodními partnery, bankami …)
-
MES (= Manufacturing Execution Systems) – podnikový systém řízení výroby (vazba mezi podnikovými IS a systémy pro automatizaci výroby)
-
CRM (= Customer Relationship Management) – řízení vztahů se zákazníky (podnik chce co nejlepší vztahy se zákazníky)
-
ECM (= Enterprise Content Management) – správa podnikových informací
-
HRM (= Human Resources Management) – řízení lidských zdrojů (neboli personalistika)
-
DWH (= Data Warehouse) – datový sklad (zvláštní typ databáze, řeší úlohy nad rozsáhlými soubory dat)
-
GIS (= Geographic Information System) – systém, který umožňuje ukládat, spravovat a analyzovat prostorová data (kreslení map, tvorba územních modelů)
-
SCM (= Supply Chain Management) systém řídící dodavatelský řetězec
-
OIS (= Office Information System) – určený pro podporu kancelářských prací (elektronická pošta, zpracování dokumentů)
-
CIS (= Customer Information System) – evidence pohledávek jednotlivých zákazníků, bezprostřední styk se zákazníkem
-
RIS (= Reservation Information Systém) – rezervační systémy
-
CAD (= Computer Aided Design) – konstrukční a návrhářské práce v průmyslu (návrh výrobků)
-
CAM (= Computer Aided Manufacturing) – automatizovaná podpora řízení výrobních provozů
b) Z jakých modulů se skládá ERP systém, jaké procesy popisuje a jaké jsou jejich návaznosti?
Finance – pohledávky a závazky, DLM, hlavní kniha, řízení hotovosti, analýza ziskovosti …
HR – plánování a evidence pracovníků, evidence odpracované doby, mzdy, školení, pracovní cesty …
Výroba + logistika – plánování výroby, kalkulace nákladů, evidence skladů a řízení zásob, nákup materiálu, výběr dodavatelů a hodnocení, doprava …
Marketing a prodej – zpracování objednávek, stanovování cen, propagace výrobků, servis …
→ všechny tyto okruhy ERP systému jsou propojeny
18) CRM, MES, HRM a další komponenty podnikových informačních systémů
- CRM (= Customer Relationship Management) – řízení vztahů se zákazníky
→ tvorba a udržování co nejlepších vztahů se zákazníky – tyto vztahy musí být prospěšné pro obě strany (vyloučeno neetické chování k zákazníkům)