DISTRIBUCE KNIH
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 7
DISTRIBUCE KNIH (POJEM DISTRIBUCE, JEJÍ FORMY, VÝVOJ A SROVNÁNÍ SE ZAHRANIČÍM, SOUČASNÝ STAV, DRUHY DISTRIBUČNÍCH FIREM A VÝZNAMNÉ SOUČASNÉ FIRMY)
Pojem distribuce
- distribuce – rozdělení, přemisťování, váže se k obchodu a zboží, je vždy spjata se skladováním
- jedná se o jakési prostřednictví mezi výrobcem a obchodníkem, má svá specifika
- kniha má jinou životnost, každá je originál (opakuje se pouze po dotiscích), rozváží se v určitých intervalech
v malém počtu
Historie distribuce
- v devadesátých letech vznikla řada distribučních firem, distribuční síť se budovala v podstatě znovu
- dříve neexistovala, nebylo jí třeba, ale její prvopočátky vidíme už u Melantricha, jež nesnažil o výměnný ¨
obchod
- potřeba distribuce vznikla rozvojem knižního trhu, v době konce 19. století, kdy vznikla řada nakladatelských
domů
- v roce 1906 byl nakladatelem Vilímkem založen Svaz českých knihkupců a nakladatelů
- vznikly komisionální sklady, čekací lhůty na skladování až 5 let, zřízen byl centrální velkosklad
- 1915 – založeno Družstvo knihkupců, povolení k prodeji vydávalo Gremium
- družstvo fungovalo organizovaně, knižní síť byla jen ve velkých městech
- titulů bylo méně, nebyla tedy potřeba takové distribuční sítě jako dnes
- k přepravě byla používaná železnice, tehdy nejrychlejší a nejspolehlivější prostředek
- knihkupci dávali centrále tzv. žádanky, ty byly rozdělovány nakladatelům
- knihy v poslední fázi převozu byly přenášeny zabalené v plachtách
- družstvo bylo velmi bohaté, majetek byl zkonfiskován roku 1949
- 1950 – založen Knižní velkoobchod, distribuce centralizována, rozdělování knih bylo pod kontrolou státu
- knižní obchod měl monopol, knihy byly cenzurovány
- nakladatelé museli hlásit předem co chtějí vydat
- zájmové náklady, tj. málonákladové speciální publikace si vydávali a distribuovali školy, úřady a další instituce
samy
- velkoobchod vydával měsíčník bulletin , v něm byly novinky, vlastně fungoval jako nabídkový katalog, knihy
v něm byly řazeny tématicky a dále abecedně, údaje o vydávaných publikacích byly velmi podrobné, stránky se
dělily na osminy, rozstřihávaly se a mohly být tak řazeny do kartoték
- po roce 1989 přišla krize, knižní velkoobchod nebyl schopný pružně reagovat na požadavky volného trhu
- byl zprivatizován, ale pokus o jeho přizpůsobení nové realitě skončil krachem v roce 1993
- ze začátku byly podmínky poněkud divoké, nebyla zkušenost, distribuční firmy musely rychle reagovat na
požadavky trhu, některé zanikly s hektickými podmínkami trhu počátku devadesátých let
- dnes existuje mezi 30 – 40 firmami, z nichž cca deset za velké
- neexistuje již distribucí nepokryté místo
- distributor má z celého knižního procesu největší náklady
Formy a druhy distribuce