Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Starec a more Hemingway

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOMU ZVONÍ HRANA

  • zde čerpá ze svých zkušeností, kdy se jako válečný dopisovatel účastnil občanské války ve Španělsku

ZELENÉ PAHORKYAFRICKÉ

  • lovecký cestopis, líčí dobrodružný lov zvěře v Africe proložený úvahami o životě (byl vášnivým lovcem a v Africe strávil mnoho týdnů)

Rozbor díla Stařec a moře

literární druh: epika

literární žánr: novela

časoprostor: kubánská vesnice poblíž Havany a na moři v Mexickém zálivu ve 40. letech 20. století; celý příběh se odehrává v rozmezí 3 dnů

kompozice: chronologická, retrospektivní pasáže

motivy: síla vůle, samota, naděje, lov, chudoba, vztahy mezi rybáři úcta k přírodě, pokora, láska k mořským živočichům

Téma: Boj starce s rybou, Život chudých kubánských rybářů, Hlavním tématem díla je prostý člověk zápasící s přírodou a jeho spojení s ní

Postavy:

  • starý kubánský rybář Santiago, který ztělesňuje houževnatého, neúnavného, nebojácného, fyzicky i duševně silného člověka, tento typ je hrdý na svou práci a je schopen bojovat až do posledních sil, introvert, samotář,

  • mladý pomocník Manolin, tento chlapec dříve pomáhal Santiagovi při lovu, jeho rodiče ho však poslali na jinou loď, kde chytali více ryb, ale chlapec zůstal i nadále Santiagovi věrný a staral se o něho

  • ryba Marlin modrý: velká mořská ryba, kterou ulovil (po celou dobu s ní mluví a popisuje její vlastnosti – houževnatost, sílu, vytrvalost (tím jsou si s rybou podobní – oběma jde o život, ale ani jeden to nechce vzdát)

  • Ostatní lidé ve vesnici – buď se rybáři posmívají, mají na něj narážky nebo ho litují a snaží se mu pomáhat, dávají mu dřevo apod

Děj

  • Stařec a moře – 1952, starý kubánský rybář Santiago se po mnoha neúspěšných lovech (lovil s malým chlapcem) vydává na moře sám. Uloví obrovskou rybu – marlina (tj. mečouna), se kterou zápasí dva dny, teprve poté se mu ji podaří harpunovat a přivázat k lodi. Tímto životním úlovkem je velmi vyčerpán a uvažuje, co s rybou udělá…. Mrtvou rybu napadnou žraloci a stařec už nemá sílu rybu ubránit, a tak se vrátí pouze s kostrou své ryby. Smysl tohoto díla není v beznadějí nebo něčem takovém, ale právě naopak ukazuje, že Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout, tj. vyhrál svůj boj s rybou. „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“

Metoda ledovce

  • autorův způsob psaní, který se vyznačuje velkou úsporností (autor se vyjadřuje úsporně, výstižně, nevšímá si nepodstatných věcí, nezapisuje je)

  • eliminuje vše nepodstatné, aby byla účinnost textu co největší, soustředí se na hlavní myšlenku celého příběhu (největší část ledovce je schována „pod vodou“ – to hlavní není vidět)

Symbolika v díle

  • autor jakoukoli symboliku odmítal

  • konflikt 2 světů: předválečného, starého (Santiago – je věrný starým postupům – harpuna, pádlo) x poválečného//industria-lizace Ameriky (rybáři – moderní technologie, motorové čluny, souvislost s tím, že v USA nastal po válce industriální a technologický rozvoj)

  • přístup k lovu: pro Santiaga je moře ženského rodu („matka dobrotivá“), pro ostatní rybáře je mužského rodu (nepřítel)

  • - rybář x žraloci (neobviňuje je z toho, že mu sežrali těžce ulovenou rybu, je si vědom toho, že k takové situaci může dojít – tak to na moři chodí, v přírodě není nic zlého, vládnou tam jen krutá pravidla…)

Témata, do kterých materiál patří