2. Starec a more Hemingway
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOMU ZVONÍ HRANA
zde čerpá ze svých zkušeností, kdy se jako válečný dopisovatel účastnil občanské války ve Španělsku
ZELENÉ PAHORKYAFRICKÉ
lovecký cestopis, líčí dobrodružný lov zvěře v Africe proložený úvahami o životě (byl vášnivým lovcem a v Africe strávil mnoho týdnů)
Rozbor díla Stařec a moře
literární druh: epika
literární žánr: novela
časoprostor: kubánská vesnice poblíž Havany a na moři v Mexickém zálivu ve 40. letech 20. století; celý příběh se odehrává v rozmezí 3 dnů
kompozice: chronologická, retrospektivní pasáže
motivy: síla vůle, samota, naděje, lov, chudoba, vztahy mezi rybáři úcta k přírodě, pokora, láska k mořským živočichům
Téma: Boj starce s rybou, Život chudých kubánských rybářů, Hlavním tématem díla je prostý člověk zápasící s přírodou a jeho spojení s ní
Postavy:
starý kubánský rybář Santiago, který ztělesňuje houževnatého, neúnavného, nebojácného, fyzicky i duševně silného člověka, tento typ je hrdý na svou práci a je schopen bojovat až do posledních sil, introvert, samotář,
mladý pomocník Manolin, tento chlapec dříve pomáhal Santiagovi při lovu, jeho rodiče ho však poslali na jinou loď, kde chytali více ryb, ale chlapec zůstal i nadále Santiagovi věrný a staral se o něho
ryba Marlin modrý: velká mořská ryba, kterou ulovil (po celou dobu s ní mluví a popisuje její vlastnosti – houževnatost, sílu, vytrvalost (tím jsou si s rybou podobní – oběma jde o život, ale ani jeden to nechce vzdát)
Ostatní lidé ve vesnici – buď se rybáři posmívají, mají na něj narážky nebo ho litují a snaží se mu pomáhat, dávají mu dřevo apod
Děj
Stařec a moře – 1952, starý kubánský rybář Santiago se po mnoha neúspěšných lovech (lovil s malým chlapcem) vydává na moře sám. Uloví obrovskou rybu – marlina (tj. mečouna), se kterou zápasí dva dny, teprve poté se mu ji podaří harpunovat a přivázat k lodi. Tímto životním úlovkem je velmi vyčerpán a uvažuje, co s rybou udělá…. Mrtvou rybu napadnou žraloci a stařec už nemá sílu rybu ubránit, a tak se vrátí pouze s kostrou své ryby. Smysl tohoto díla není v beznadějí nebo něčem takovém, ale právě naopak ukazuje, že Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout, tj. vyhrál svůj boj s rybou. „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“
Metoda ledovce
autorův způsob psaní, který se vyznačuje velkou úsporností (autor se vyjadřuje úsporně, výstižně, nevšímá si nepodstatných věcí, nezapisuje je)
eliminuje vše nepodstatné, aby byla účinnost textu co největší, soustředí se na hlavní myšlenku celého příběhu (největší část ledovce je schována „pod vodou“ – to hlavní není vidět)
Symbolika v díle
autor jakoukoli symboliku odmítal
konflikt 2 světů: předválečného, starého (Santiago – je věrný starým postupům – harpuna, pádlo) x poválečného//industria-lizace Ameriky (rybáři – moderní technologie, motorové čluny, souvislost s tím, že v USA nastal po válce industriální a technologický rozvoj)
přístup k lovu: pro Santiaga je moře ženského rodu („matka dobrotivá“), pro ostatní rybáře je mužského rodu (nepřítel)
- rybář x žraloci (neobviňuje je z toho, že mu sežrali těžce ulovenou rybu, je si vědom toho, že k takové situaci může dojít – tak to na moři chodí, v přírodě není nic zlého, vládnou tam jen krutá pravidla…)