20. Franz Kafka, Proměna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Franz Kafka
Proměna
Část
Proměna člověka ve hmyz. Následný vývoj v rodině
Kritika společnosti, vztahů mezi lidmi – lhostejnost, pomsta
Odcizení, trest, povrchnost společnosti, smrt, vůle, beznaděj, samota
V Pražském bytě, počátek 20. století, za života autora, průběh několika dní
3 kapitoly, bez názvů
1. vyrovnání se rodiny s novu situací
2. nalezení soužití, chvilkový způsob, jak spolu vycházet
3. odcizení, retrospektivní odbočky (život před proměnou apod)
Chronologický děj
Epika, kratší povídka (novela), próza
Část
Vypravěč je sám autor
Je vševědoucí
Postavy:
Řehoř Samsa – obchodní cestující; je pracovitý a dobromyslný; klasický Kafkův hrdina – díky absurdním okolnostem se dostává do bezvýchodné situace; uvažuje sice racionálně, ale přesto je nucen přemýšlet nad svým životem, nad budoucí existencí; prožívá vnitřní boj, protože mu nikdo z příbuzných nerozumí a všichni se ho bojí, on s tím přitom nemůže nic udělat. Živil celou rodinu – ostatní nepracující
Otec Samsa – přísný, odměřený, citově chladný, Řehoř je mu odporný
Matka – neunese se podívat na Řehoře, lituje ho, myslí si, že je jeho stav dočasný, poté, co ho vidí se vyděsí a má z něj hrůzu, začne pracovat a je pro ni lhostejný
Setra Markéta – neunese se podívat na Řehoře, lituje ho, myslí si, že je jeho stav dočasný, poté, co ho vidí se vyděsí a má z něj hrůzu, začne pracovat a je pro ni lhostejný, začíná ho nenávidět
Uklízečka – našla Řehoře mrtvého, vyhodila ho do smetí
Děj:
Hlavní postavou je jistý Řehoř Samsa, pracující jako cestující úředník. Je až puntičkářsky svědomitý a má poněkud sníženou sebedůvěru. Jeho proměna ho v první chvíli paradoxně nevyděsí, nýbrž v něm vyvolá obavy, že do práce nepřijde včas. Postupně zjišťuje, že hlavní problém bude se naučit se svým novým tělem sžít a nějak se smířit s faktem, že již neumí mluvit lidskou řečí (ale rozumí jí) a jeho vlastní rodina se jej štítí. Jediný, kdo se o něj alespoň v první chvíli stará, je jeho sestra Markétka. Nosí mu jídlo a snaží se mu v pokoji, v němž je Řehoř držen, vytvořit v rámci možností útulný úkryt. Jenže postupem času jak ona, tak celý zbytek rodiny začnou Řehoře nenávidět. Už to pro ně není člen jejich rodiny, ale hnusný brouk, který je jim jen přítěží. Ve víře, že Řehoř nerozumí jejich slovům, dokonce před ním samotným o něm mluví jako o někom, koho je třeba se zbavit. On ale stále svou rodinu miluje a snaží se jim jejich situaci všemožně ulehčovat. Po čase se rodina dostane do finanční tísně a musí pronajmout jeden pokoj v bytě třem pánům. Když jednoho dne poslouchají v obývacím pokoji Markétčinu hru na housle, je Řehoř vylákán tklivými tóny ze svého pokoje a páni nájemníci jej uzří. Obřího hmyzu se zaleknou a dávají okamžitou výpověď. Řehoř se rozhodne, že už nesmí své rodině působit problémy a pár dní nic nejí, dokud se nevyhladoví k smrti. Jeho vyschlé a mrtvé tělo nalezne služka a tajně se jej zbaví. Smrt brouka je pro všechny vysvobozením, protože konečně mohou žít život bez překážek.
Er-forma
Typy promluv – dialogy, vnitřní monolog, přímá řeč
Jazyk – spisovný, prostý, srozumitelný, bez emocí
Vulgarismy – ono to chcíplo
Vnitřní monology, popisné části
Tropy a figury – Metafory
Přechodníky, eufemismy, hyperboly