Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25) České divadlo 1. pol. 20. stol.

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

25. České divadlo 1. pol. 20. stol. Oficiální divadlo -hrálo se v ND a v Městském divadle na Vinohradech, režisérský typ divadla – pojetí divadla jako celku, kromě herců a jejich talentu je kladen důraz i na jejich techniku (kulisy, scéna, osvětlení), roste úloha režiséra. a)impresionistické -Fráňa Šrámek – dílo: Měsíc nad řekou, Léto b) poetistické drama: -Jaroslav Kvapil – dílo: Princezna pampeliška, Rusalka c)psychologické drama: -Jaroslav Gilbert – dílo: Vina – hrdinka řeší psychologické otázky; byla zneužita, ale nakonec objeví lásku, ale její snoubenec se to dozvěděl, že byla znásilněna a toto ji dovede k sebevraždě. d)historické drama: -Jiří Mahel – dílo: Jánošík – symbol proti sociálnímu útlaku (zde zmíněný Jánošík nebyl voják ale kněz). -Arnošt Dvořák – dílo: Husité – historické kolektivní drama d)vážné drama: -František Langer – dílo: Jízdní hlídka – kolektivní drama, legionářská tématika; o legionářích v Rusku. V té době vznikaly kabarety – nejslavnější –„Červená sedma“ – spojena se jménem Eduarda Basse; zakladatel se jmenoval Emil Artur Longen. Revoluční scéna– další kabaret, v tomto kabaretu začínali např. Saša Rašilo, Vlasta Burian, Ferene Futurista; Dědrasbor – kabaret dělnického sboru Modré blůzy– další dělnický sbor Avantgardní scéna -začala se vyvíjet od 20.let 20.stol. jako protějšek kamenných divadel (ND, Vinohrady). Je zde patrný vliv poetismu, inspirace lidovou zábavou. -typ autorský – v jeho osobě vystupuje herec, komik, textař, písničkář -Na scénách těchto divadel se objevují nové umělecké směry: -poetismus -surrealismus -konstruktivismus -příklady divadel: Osvobozené divadlo, D34 – D39 Karel Čapek -Dílo:-dramata: Ze života hmyzu: - komedie, alegorie, kritizují maloměšťáctví, honba za bohatstvím. Adam stvořitel -Tvorba 20.let: Loupežník: -lyrická komedie o lásce R.U.R.: -robot jako označení umělého člověka, vymyslel Josef Čapek. Tématem je otázka co může způsobit rozvoj techniky bude-li tedy zneužita -typické dělení na 3.části: 1)objev, vynález: -vynálezem jsou roboti, jsou to stroje, které se podobají lidem, nemají však lidské vlastnosti (necítí radost, bolest, neunaví se). Jejich vynálezcem byl Rossum a jeho synovec je vyrábí ve velkém množství jako levnou pracovní sílu. Jsou vyrábění pod vedením ing. Domina a Alquista. 2)vynález zničí lidstvo: -roboti si uvědomují svou moc, začnou se bouřit a zabíjet lidi. Na živu nechají jen Alquista, po kterém chtějí aby je vyráběl. Alquist chce roboty pitvat a přitom zjistí, že roboti Primus a Helena se do sebe zamilovali. 3)život začíná od začátku: -roboti jsou dokonalí jako lidé, Alquist je nazývá Adamem a Evou. Věc Makropulos: -vynálezem je věc makropulos, což je recept na prodloužení života, hl.p. je Ema Makropulos (Emilia Marty, Kateřina Myškina), není schopná užít 300.let života. -30.léta: Bílá nemoc: -drama je postaveno na konfliktu jedince a kolektivu. Proti průvodcům násilí a válek jimž stojí v čele Maršál bojije humanista dr.Galén. Jediný Galén zná lék proti zhoubné bílé nemoci. Touto nemocí onemocní baron Krúg dodavatel zbraní Maršálovi. Maršál žádá Galéna, aby vyléčil Krúga. Galén je ochoten pouze techdy zastaví-li Maršál přípravy k válce. Maršál na tuto podmínku nepřistoupí, Krúg spáchá sebevraždu. Nakonec sám Maršál onemocní bílou nemocí a je ochoten přistoupit na podminku dr. Galéna. Galéna však ušlape zfanatizovaný dav, který provolává slávu válce a Maršálovi. V postavách Galéna a Maršála se střetává princip diktátorovství a demokracie. V dr. Galénovi zobrazil individuální spouru člověka proti fašismu. Matka: (1938) –téma: -boj proti fašismu, hl.myšlenka: -výzva k boji proti fašismu, téma je rozpracováno na 7členné rodině, která není blíže určená ani lokalizována. hl.postava je matka, která ztrácí své nejbližší (manžela a 4 syny). Každý z nich umírá pro jakési vyšší cíle, kterým ona nerozumí. Manžel zemřel v Africe v boji proti domorodcům. Ondra lékař zemřel při léčení žluté zimnice. Syn Jirka pilot zemřel při zkoušce výškového letu. Dvojčata Karel a Petr zahynuli v občanské válce. Nejmladší syn Tomy chce jít bojovat za spravedlnost. Matka nenávidí jejich cíle, proklíná čest a hrdinství. Je rozhodnuta že Tomyho nikam nepustí. Když však slyší z rozhlasu že jsou zabíjeni malé děti podává Tomymu pušku se slovem jdi. František Hrubín: -drama.Srpnová neděle: -lyrická hra z Jižních Čech, hra o mezilidských vztazích, o sobectví a maloměšťáctví. Vítězslav Nezval: - drama:Milenci z Kijovsku Schovávaná na schodech ve 30. letech:Manon Lescaut v 5O. letech: Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou Osvobozené divadlo: -bylo založeno z iniciativy dvou režisérů (Jindřich Honzl a Jiří Frejka). V r.1925 jako samostatná sekce Devětsilu, původní název Odpoutané divadlo (podle knihy ruského divadelníka Tairova). Největších úspěchů a popularity dosáhlo po příchodu autorské herecké dvojiceJiří Voskovec a Jan Werich, dále hudebníkaJaroslava Ježka. Ve svých vystoupeních spojovali slovo, hudbu a tanec. 1)prvotina:Vest pocket revue: (1927) –vycházela ze smyslu diváka pro studentskou zábavu, recesi. Komika V+W je založena na hře se slovy, s jejich shodami a významovou mnohoznačností. 2)Caesar: (1932) –odpoutali se od formy zábavné hudební revue a reagují na aktuální spol. události, vyskytují se zde skutečné postavy z antické historie, jinak se však jedná o kritiku současných poměrů v Evropě. 3)Kat a blázen: (1934) –útočí na fašismus, proti představení protestovali němečtí vyslanci, proto přešli V+W na krátký čas na prozatímní scénu pod protestním názvemSpoutané divadlo. 4)Rub a líc: -podle hry byl natočen film Hej rup!. Hl.p. jsou Krev a Mlíko, jsou to dva hladoví tuláci. UK: -Krev a Mlíko objeví tajné skladiště zbraní připravené pro fašistický převrat. Název hry je symbolický, ukazuje rub a líc 20.stol., na jedné straně komfort, luxus, nádhera, na straně druhé bída, hlad, nezaměstnanost. 5)politické satiry: Osel a stín Balada z hadrů Nebe na zemi Těžká Barbora -V těchto hrách kritizují hospodářskou krizi, nezaměstnanost, upozorňují na

Témata, do kterých materiál patří