3) Světový význam Komenského, literatura doby pobělohorské
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Labyrint světa a ráj srdce:
-je to alegorie = jinotaj
-svět je zobrazen jako město, kterým prochází sám autor poutník se svými průvodci: Všezvěd Všudybyl (symbol lidského poznání a vědění) a Mámení (člověk, Který se přizpůsobil nedostatkům světa). Mámení nasazuje poutníkovi růžové brýle, jsou však nakřivo. Poutník pozoruje různé stavy, jednotlivé povolání, nachází však jenom faleš, lež a krutost. Hledá východisko a útočištěm před světem se mu stává ráj srdce tzn. obrací se do vlastního nitra a k bohu.
Kšaft umírající matky jednoty bratrské:
-kšaft = závěť
-spis ve kterém vysvětluje co odkazuje jednota bratrská českému národu; je to spis , který napsal v emigraci pro členy jednoty bratrské, loučí se v něm s národem, věří v jeho lepší budoucnost a utěšuje emigranty, kteří se už nemohou vrátit do vlasti.
-citát: „Věřím i já bohu, že po přijití vichřic hněvu hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó, lide český!“
Kancionál: -obsahuje písně, které sám skládal, mají náboženskou tématiku.
2.spisy pedagogické a metodické: -věnované výchově a vzdělání.
Velká didaktika – Didaktika magna: -nejslavnější dílo, začal ji psát před odchodem do vyhnanství a pokračoval v Lešně. Má českou i latinskou podobu. Vytvořil v ní obecné zásady výchovy a vzdělávání. Obsahuje základy moderního vyučování a výchovy
-některé pedagogické zásady J.A.K:
-škola má vychovávat pro život
-vyučovat se mají všichni bez rozdílu bohatství a pohlaví
-má se postupovat od známého k neznámému, od konkrétnímu k obecnému
-zásada přiměřenosti vyučování věku
-zásada názornosti
- důležitost kázně
- důležitost opakování a zkoušení
-rozvedl vývoj dítěte na 4 stupně: -výchova dítěte v rodině (do 6let)
-škola obecná (do 12let)
-škola latinská –střední (do 18let)
-studia univerzitní + cestování (do 24let)
Informatorium školy mateřské: -věnuje se výchově dítěte v rodině v předškolním věku
Brána jazyků otevřená: -učebnice latiny
Orbis pictus: -Svět v obraze, učebnice jazyková doprovázená obrázky.
Schola Ludus – učebnice latiny formou dramatických textů
3.spisy pansofické (=vševědné):
Divadlo veškerenstva věcí: -má encyklopedický charakter
Poklad českého jazyka: -chtěl shromáždit bohatství jazyka českého –shořel v Lešně
Všeobecná porada o nápravě věcí lidských: -má 7 dílů, chtěl obsáhnout všechnu lidskou moudrost.
Cesta světla: -věnováno otázkám míru
Literatura doby pobělohorské (české baroko):
-Po bitvě na Bílé hoře r.1620 dochází k úpadku české literatury a českého jazyka. A. Jirásek nazývá toto období dobou temna. Dochází k ničení nekatolických knih. Oficiální lit. ovlivňuje jezuitský řád. Je zaměřena protilidově. To naráží na odpor lidu i vzdělanců. Rozvíjí se ústní lidová slovesnost. Přechod od oficiální tvorby ústní lidové slovesnosti tvoří tvorba pololidová.