Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3) Světový význam Komenského, literatura doby pobělohorské

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Labyrint světa a ráj srdce:

-je to alegorie = jinotaj

-svět je zobrazen jako město, kterým prochází sám autor poutník se svými průvodci: Všezvěd Všudybyl (symbol lidského poznání a vědění) a Mámení (člověk, Který se přizpůsobil nedostatkům světa). Mámení nasazuje poutníkovi růžové brýle, jsou však nakřivo. Poutník pozoruje různé stavy, jednotlivé povolání, nachází však jenom faleš, lež a krutost. Hledá východisko a útočištěm před světem se mu stává ráj srdce tzn. obrací se do vlastního nitra a k bohu.

Kšaft umírající matky jednoty bratrské:

-kšaft = závěť

-spis ve kterém vysvětluje co odkazuje jednota bratrská českému národu; je to spis , který napsal v emigraci pro členy jednoty bratrské, loučí se v něm s národem, věří v jeho lepší budoucnost a utěšuje emigranty, kteří se už nemohou vrátit do vlasti.

-citát: „Věřím i já bohu, že po přijití vichřic hněvu hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó, lide český!“

Kancionál: -obsahuje písně, které sám skládal, mají náboženskou tématiku.

2.spisy pedagogické a metodické: -věnované výchově a vzdělání.

Velká didaktika – Didaktika magna: -nejslavnější dílo, začal ji psát před odchodem do vyhnanství a pokračoval v Lešně. Má českou i latinskou podobu. Vytvořil v ní obecné zásady výchovy a vzdělávání. Obsahuje základy moderního vyučování a výchovy

-některé pedagogické zásady J.A.K:

-škola má vychovávat pro život

-vyučovat se mají všichni bez rozdílu bohatství a pohlaví

-má se postupovat od známého k neznámému, od konkrétnímu k obecnému

-zásada přiměřenosti vyučování věku

-zásada názornosti

- důležitost kázně

- důležitost opakování a zkoušení

-rozvedl vývoj dítěte na 4 stupně: -výchova dítěte v rodině (do 6let)

-škola obecná (do 12let)

-škola latinská –střední (do 18let)

-studia univerzitní + cestování (do 24let)

Informatorium školy mateřské: -věnuje se výchově dítěte v rodině v předškolním věku

Brána jazyků otevřená: -učebnice latiny

Orbis pictus: -Svět v obraze, učebnice jazyková doprovázená obrázky.

Schola Ludus – učebnice latiny formou dramatických textů

3.spisy pansofické (=vševědné):

Divadlo veškerenstva věcí: -má encyklopedický charakter

Poklad českého jazyka: -chtěl shromáždit bohatství jazyka českého –shořel v Lešně

Všeobecná porada o nápravě věcí lidských: -má 7 dílů, chtěl obsáhnout všechnu lidskou moudrost.

Cesta světla: -věnováno otázkám míru

Literatura doby pobělohorské (české baroko):

-Po bitvě na Bílé hoře r.1620 dochází k úpadku české literatury a českého jazyka. A. Jirásek nazývá toto období dobou temna. Dochází k ničení nekatolických knih. Oficiální lit. ovlivňuje jezuitský řád. Je zaměřena protilidově. To naráží na odpor lidu i vzdělanců. Rozvíjí se ústní lidová slovesnost. Přechod od oficiální tvorby ústní lidové slovesnosti tvoří tvorba pololidová.

Témata, do kterých materiál patří