Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3) Světový význam Komenského, literatura doby pobělohorské

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- Tvorba oficiální: představitelé: naučné literatury

Bohuslav Balbín –vlastenec, psal historické spisy,

dílo: Obrana jazyka slovanského zvláště pak českého – vášnivá obrana češtiny proti germanizaci, autor zdůrazňuje, že každý národ má právo na svůj jazyk a čeština je srovnatelná s němčinou.

Ve své době neměla být vydána, vychází až na počátku národního obrození zásluhou Františka Martina Pelcla.

představitelé: domácí literatury – píše se česky a latinsky později německy; na literaturu má vliv jezuitské řád

Tomáš Peština z Čechorodu – předchůdce Moravopisu ( dějiny Moravy )

Václav Jan Rosa – dílo: Čechořečnost ( latinský psaná mluvnice )

představitelé: duchovní literatury – velký rozvoj v této oblasti

Bedřich Bridel – dílo: Co Bůh? Člověk? – je to duchovní náboženská lyrika s filozofickými otázkami o dokonalosti boha a omezenosti člověka.

Adam Michna z Otradovic – hudební skladatel a varhaník

dílo: Česká mariánská muzika – např. píseň „Chtíc, aby spal“

Loutna česká

-Tvorba pololidová: -vzniká ve městech, píše se v ní o lidu

-útvary: -interludia: -krátké frašky, ve kterých vystupoval sedlák a jeho žena, většinou byli zesměšňování a kritizování.

-kramářské jarmareční písně: -týkaly se různých událostí, které lid zajímaly (vraždy, sebevraždy, přírodní katastrofy). Měli za úkol informovat i pobavit. Zpěvák používal při zpěvu obrázky.

-Tvorba lidová: -na venkově, ústní podání s generace na generaci

-útvary:a) písně =sociální –objevovaly se v nich rozpory mezi sedláky a pány

-o těžkém životě nevolníků

=satirické; =milostné; =robotní

b)balada –epická báseň se smutným dějem a tragickým zakončením. V lidových baladách převažovaly motivy z každodenního života.

Př: Osiřelo dítě –příběh dítěte, kterému zemřela matka, dítě umírá

Sestra travička; Matka vražednice ; Utonulá

c) pověsti –těmito vyprávěními se lid utěšoval, získával víru v lepší budoucnost.

-témata sahala do minulosti: -středověk (Bruncvík)

-husitství (o Žižkovi)

-renesance (Dalibor)

-současnost (O Kozinovi)

d) pohádky –vzniká postava hloupého Honzy, objevuje se postava čerta, určená k zastrašování, pohádky končí šťastně.

e) lyrika –průpovědi; - říkadla; - hádanky; - přísloví

f) loutkové divadlo –hrály se hry cizí např.: O Faustovi ; O Donu Juanovi

-Matěj Kopecký - nejznámější loutkař

Témata, do kterých materiál patří