Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Divadlo 1.pol.20.st.

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

ŠANTÁNY A KABARETY

  • menší scény, zaměřené na lidové publikum, důležitá hudební složka, insp. lid. slov.

  • šantány:

Aréna – na Smíchově

U Rozvařilů – Václ. nám. - balady a kuplety

  • po vzoru Paříže a Berlína vznikají kabarety (umělecky náročnější než šantány) – náplní jsou satirické výstupy, klaunská čísla, písně, zhudebňování veršů čes. básníků... :

Rokoko – K. Hašler, začínající Vlasta Burian

Zvěřinův hostinec – na představeních se podíleli Jar. Hašek, Fr. Langer, Josef Mach, doprovodné „vědecké přednášky“ parodovaly kulturní dění i veřejné představitele (např. Masaryka)

Červená sedma – vysoká umělecká úroveň, např. E. Bass, R.A. Dvorský, Ferenc Futurista, K. Hašler, J. Plachta, V. Burian

Revoluční scéna – po 1.sv.v.

AVANTGARDNÍ DIVADLO

  • avantgardní = nové, vymykající se, progresivní, divák se už nemá vciťovat do představení

x realistické drama (Maryša) – katarze, iluze skutečnosti, vcítění, divák neřeší, že by se to

tak nestalo

ČESKÉ AVANTGARDNÍ DIVADLO

  • ovlivněno sovětským avantg. divadlem

1920 – sbor ochotníků – dělníků – DĚDRASBOR – dělnický dramat. sbor

  • Jindřich Honzl - vůdčí osobnost

  • sborová recitace, texty s dělnickou tématikou, Wolkerova poezie, aktovky, O. Březina, Alexandr Blok – sov. básník

  • vystoupení r. 1921 na spartakiádě – vrchol dramatických schopností

1925 – vznik divadelní sekce Devětsilu – avantg. dramatici

avantgard. dramatici:

V.Nezval: Depeše na kolečkách – poetistická oslava revoluce jako slavnosti

V.Vančura: Učitel a žák; Nemocná dívka – scénické básně

J. Bartoš: postup „divadla na divadle“ - záměrné narušování dramatické iluze – Vzbouření na jevišti

J. Mahen: Husa na provázku – div. hříčky

OSVOBOZENÉ DIVADLO

  • osvobozené od klasického divadla, od realistické šablony

  • vedoucí Jindřich Honzl a Jiří Frejka, 1. představení – Divadélko Na Slupi

  • přebírá cizí texty – adaptace Moliéra – Cirkus Dandin

  • nemají soubor – potřebují laciné a všehoschopné – studenti konzervatoře

  • úspěch – peníze na pokračování

Divadlo DADA

  • zakládá Jiří Frejka se souborem 1. představení, odmítá politickou tendenčnost divadla

OSVOBOZENÉ DIVADLO – JIŘÍ VOSKOVEC A JAN WERICH

  • Honzl najímá do Osvobozeného divadla V+W – vlažní studenti, hvězdy večírků, sepisují vl.

komediální scénky – z divadla se stává profesionální soubor

  • 1. hra – Vest pocket revue – taneční čísla – Joe Jenčík, důl. hudební složka

  • počátky – poetismus v dramatu, komické výstupy, intelektuální humor, hry s jazykem důležitější než děj (míchání čj a cizích jazyků, zesměšňování frází, slangu, hantýrky...), parodie

  • Jaroslav Ježek – hudba (Tmavomodrý svět, Život je jen náhoda, David a Goliáš, Svět patří nám)

  • dekorace – mladí výtvarníci – experimenty

  • masky – klauni, obličej půl na půl - dobré i špatné nálady

  • úspěšní, stávají se čelními herci divadla, od r. 1929 v repertoáru pouze hry V+W

  • inspirace: studentská recese, americké klasické gagy, komedie dell‘arte, herci vystupují z rolí, dadaismus, klauni

Témata, do kterých materiál patří