Fráňa Šrámek Stříbrný vítr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stříbrný vítr
Fráňa Šrámek (19. 1. 1877 – 1. 7. 1952)
- narozen v Sobotce v Českém ráji, v dětství se přestěhoval do Písku – oblíbené místo
- básník, prozaik, dramatik
- řazen ke skupině tzv. anarchistických buřičů (= To je skupina básníků, která se realizuje na konci 19. st. a prvním dvacetiletí 20. st. Anarchismus = filosofie, která popírá a odmítá státní moc i jakoukoliv autoritu a organizovanost) tendence překonat individualismus, sblížit literaturu se životem, vliv anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítnutí autority státu) - odpor k společnosti, pesimismus > buřičství
- syn berního úředníka, druhý z pěti synů
- studoval gymnázium, odmaturoval
- r. 1903 nastoupil na vojnu na jeden rok, za trest prodlouženo na dva
- po vojně studoval práva, nedostudoval a věnoval se literatuře
- přestěhoval se do Prahy, psal pro Neumannův Nový kult a vedl časopis Práce
- přátelil se s okruhem lidí kolem Karla Čapka
- r. 1905 dvakrát krátce vězněn (účast na demonstraci, antimilitaristická báseň), antimlitarismus je postoj, který odmítá válku
- angažoval se v anarchistickém hnutí
- potkává Miloslavu (Milku) Hrdličkovou – byla vzdělaná, uměla 3 jazyky, nikdy se nevzali
- r. 1946 jmenován národním umělcem
- zemřel na plicní chorobu způsobenou dlouhodobým kouřením
- pohřben v Sobotce
-Témata ve svých dílech:
příroda
odpor k válce
milostný vztah mladých lidí
Charakteristika díla:
● literární druh
epika (silně lyrizovaná)
● literární žánr
impresionistický román
● literární forma
próza
● dominantní slohový postup
vyprávěcí
● typ vypravěče
er-forma (Dá se říct, že se vypravěč s postavou ztotožňuje, vciťuje se do ní. Promluvy vypravěče zaměřené na nitro hlavního hrdiny jsou velmi blízké vnitřnímu monologu (jsou ve 3. osobě).
● vysvětlení názvu díla
Stříbrný vítr – metafora mládí. Podle slov profesora Ramlera: „poselství nějaké krásné, slibování mámivé odněkud zdaleka...“ Stříbrný vítr může být symbolem naděje.
● posouzení aktuálnosti díla
Téma dospívání je pro čtenáře stále lákavé a aktuální.
● prostředí
Maloměsto, doba autorova mládí
● jazyk
staré výrazy, básnické výrazové prostředky
● impresionistické rysy
postavy bez pevných rysů, dvojznačné, tajné
● Kritika starší generace, pokrytectví
● Postavy:
Jan Ratkin – nepoddajný, vzpurný, citlivý
Otec Ratkin – na svého syna přísný
Matka Ratkinová – jemná žena
Strýc Jiří – romantik, vzorem pro Jana
Profesor Ramler – sympatický, chápavý
Spolužák Zach – Ratkinův přítel
Anička Karasová – dcera lékárníka, Janova láska
● Téma:Ratkinova studia a dospívání
● Myšlenka díla:
snaha ukázat život studenta (láska, životní ideály)
● Obsah:
Hlavní postavou je student gymnázia Jan Ratkin. Je to dospívající a mladý muž, který se neustále potýká s různými problémy mládí, problémy s otcem, který ho neustále trestá. Marně hledá přítele.