Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




K. H. Mácha - Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Karel Hynek Mácha – Máj

Obsah

Karel Hynek Mácha – Máj 1

I. Literární teorie 1

II. Literární historie 2

III. Autor 2

IV. Vliv díla 3

I. Literární teorie

Literární druh a žánr:
  • lyricko-epická básnická sbírka (poezie)

Literární směr:
  • romantismus umělecký směr 1. poloviny 19. století

    • byl negativní reakcí na osvícenství (místo rozumu se obracel k citům člověka, oproti logicky přesnému osvícenství vybočoval z pravidel)

    • autoři zdůrazňovali jedinečnost, emocionalitu, spontánnost a individuální zkušenost člověka, odmítali klasické estetické normy

    • oblíbená témata: útěk z každodenního života, svoboda, nespoutanost, individualita, nezkrotná síla přírody, mystika, nešťastná láska

    • hlavní hrdina je výjimečná osobnost, se kterou se autor ztotožňuje

      • stojí mimo společnost (vyděděnec, žebrák, kat, vrah) a odmítá její normy

      • touží po lásce, která zůstává nenaplněna, prožívá konflikt se světem

    • znaky romantismu:

      • podstatou je člověk (osamocený člověk uzavřený okolnímu světu)

      • pocit osamění, odcizenosti, skepse

      • hudebnost, zvukomalebnost jazyka, obratnost

Slovní zásoba:
  • metafory = obrazné pojmenování na základě smyslové podobnosti (“bledá tvář luny”)

  • oxymórony = spojení slov jejichž významy si odporují (“mrtvé milenky cit”)

  • epiteton = básnický přívlastek (“zelné jezero, bělavé páry”)

  • personifikace = zosobnění (“jezero zvučelo tajný bol”)

  • metonymie = pojmenování na základě vnitřních souvislostí (“hrdliččin zval ku lásce hlas”)

  • apostrofa = oslovení neexistujících bytostí, věcí, osob (“vy truchlenci, jenž dalekosáhlým během svým”)

  • eufonie = libozvučnost

  • kakofonie = nelibozvučnost (“strážného vzbudil strašný hřmot”)

Stylistická charakteristika textu:
  • vyprávěcí a popisný styl

  • monology, dialogy

  • melodické verše s pravidelným rýmem

  • zvukomalba

  • dramatická kompozice (vzestup, vrchol, sestup)

  • kontrast (krása májové přírody X tragický osud hlavního hrdiny)

  • er-forma a v závěru ich-forma

Postavy:
  • Vilém

    • hlavní hrdina příběhu

    • loupežník “strašný lesů pán”

    • miluje Jarmilu

    • syn Hynka, který ho vyhnal z domu

    • necítí se vinný za smrt otce a viní za to společnost

    • je zklamán životem

  • Jarmila

    • krásná a mladá dívka

    • miluje Viléma

    • spáchá sebevraždu

  • otec Viléma (Hynek)

    • svůdník Jarmily

    • poutník a zároveň vypravěč příběhu

    • Mácha se s ním ztotožňuje

Kompozice:
  • skladbě předchází věnování – báseň Čechové jsou národ dobrý

  • hlavní část je rozdělena na: 4 zpěvy a 2 intermezza

Prostor:
  • okolí hradu Bezděz a Doks

Čas:
  • pravděpodobně přelom 18. a 19. století

  • děj se odehrává v květnu

Hlavní myšlenka díla:
  • poukazuje na vnitřní rozvrácenost člověka

  • kritika Boha, který dopustil smrt dvou mladých lidí

Děj:

1. zpěv

Báseň začíná oslavou máje, popisem krásné, májové přírody. Jarmila čeká na svého milého u břehu jezera. Místo něj však připlouvá jeho přítel se zprávou, že Vilém má být druhého dne popraven za vraždu Jarmiliny svůdce. Jarmila skočí do jezera a utopí se.

Témata, do kterých materiál patří