Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kytice z pověstí národních
Autor: Karel Jaromír Erben
Narodil se v roce 1811 v Miletíně.
Po absolvování gymnázia studoval v Praze filozofii a práva – studium přerušil ze zdravotních důvodů.
Během studií se seznámil s Františkem Palackým, který v něm probudil zájem o historii a národopis. Ten mu také dopomohl k místu archiváře města Prahy a přivedl ho k lidové slovesnosti a národopisu.
Četl různé pohádky, mýty, báje, stal se jedním z nejznámnějších sběratelů ústní lidové slovesnosti.
Byl spolutvůrcem Riegrova slovníku naučného – naše první encyklopedie.
Rok vydání:
1853 – 1. Vydání
1861 - 2. Vydání, rozšířeno o baladu Lilie
Charakteristika postav:
Příznačné pro Erbena je, že hlavní roli hrají ženy, převážně matky, které mohou jak pomáhat, tak i ubližovat svou mateřskou láskou.
Postavy se liší od většiny hrdinů z této doby. Na rozdíl od romantických, bouřlivých, po svobodě toužících jedinců jsou mírné a pokorně přijímají svůj osud, stejně jako trest za úmyslný či neúmyslný prohřešek – uplatňuje se zde osobní odpovědnost. Postavy porušují morální zákony, vina se vždy přičítá tomu, kdo se jí dopustil, nehledí se na to, zda to bylo nevědomky. Pokud některá z postav činí hluboké pokání, je jí odpuštěno.
Vztah autora k textu:
Erben se staví do pozice lidového vypravěče, přirozenost jeho projevu záleží na stručnosti a přímosti. Vypravěč se příběhů nijak neúčastní – er-forma. Pouze konec básně Kytice je v ich-formě.
Jazyk díla:
Velmi blízký lidovému. Použití tehdejší češtiny, objevují se archaismy, přechodníky. Er – forma, dialogy i monology.
Verš:
Gnomický – typická krátkost a hutnost. Pravidelná rytmizace a rýmování.
Básnické prostředky:
Zvukomalba, přirovnání, metafory, epiteta, personifikace, živé dialogy a popisy postav i prostředí, které zde nahrazují romantické prvky. Alegorie (Mateřídouška), anafora, archaismy, přechodníky.
Kompozice:
V původní sestavě 12 básní. (Druhé vydání 13 – doplněno o Lilii) Sbírka členěna na jednotlivé balady. Kompozice je promyšlená - vždy 1. a poslední, 2. a předposlední,… báseň spolu nějakým způsobem souvisí.
Kytice + Věštkyně – dávají naději a víru v lepší budoucnost vlastencům
Polednice + Vodník – podobnost v záporné roli nadpřirozených postav
Poklad + Dceřina kletba – narušení vztahu mezi matkou a dítětem
Svatební košile + Vrba – o proměně člověka (obživlá mrtvola milence/ žena převtělená ve vrbu)
Zlatý kolovrat + Záhořovo lože – důraz na vinu, pokání, konečné vykoupení, obdoba pohádky
Štědrý den + Holoubek – plné kontrastů jako je štěstí se smutkem nebo láska se smrtí
Žánr: soubor balad (lyricko – epická báseň, která má pochmurný děj a rychle spěje k tragickému konci.)
Hlavní myšlenka:
Lidské neštěstí, které nezpůsobí společnost, ale člověk sám tím, že poruší zákony. Za své činy je krutě potrestán.