L. Fuks - Spalovac mrtvol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
16. Ladislav Fuks – Spalovač mrtvol
Autor – Ladislav Fuks (1923 - 1994)
otec policejní důstojník
studoval na FF UK filozofii, psychologii, pedagogiku a dějiny umění
Největší krize v dospívání, kdy si uvědomil svou homosexualitu a že do konc. táb. jsou posíláni nejen Židé a Romové, ale taky homosexuálové
Svá okna měl zalepená, ze stropu mu visely kostry ptáků, přespával v rakvi
realitu prostupuje sny a iluzemi, lidské nitro zdeformováno úzkostí či fixní ideou
tvorba poznamenána židovskou a válečnou problematikou
vycházel s lidských osudů, které ho traumatizovaly
strach, nebezpečí, úzkost, nenávist
působil v časopisu Květen: Kolem časopisu Květen vznikla po delší době (1955) skupina autorů s nějakým programem. Autoři zde působící odmítli stranickost umění a snažili se zobrazovat „pravdivou zkušenost denního života“. V Květnu převažovali nejen počtem, ale i kvalitou básníci, přesto se zde prosadili i prozaici. Časopis byl zakázán roku 1959. Velmi blízcí časopisu Květen byli svojí tvorbou i Eduard Petiška a Milan Kundera, ačkoliv se ke Květnu nikdy nepřihlásili. V Bratislavě se to samé odehrávalo kolem časopisu Kúlturný život,- Ladislav Mňačko, Dominik Tatarka...
Mí černovlasí bratří, Pan Theodor Munstock, Vévodkyně a kuchařka
SPALOVAČ MRTVOL (1967)
HSK:
Děj se odehrává v roce 1937 v Praze – mnichovská kapitulace a okupace, pozdní první republika a raný Protektorát
Kompozice
Chronologická, poklidný děj se postupně zrychluje, vyvrcholí ke konci knihy (nečekané, rychlé vraždy).
Kniha má 15. kapitol. Návštěva panoptika – předobraz Karlových zločinů – oběšenec, utlučení tyčí)
Jazyk a styl
Literární druh – próza, psychologický hororový román, novela? (krátký časový úsek, omezený počet postav), prvky frotesky
Literární směr - 2. vlna literatury ovlivněná 2. světovou válkou
Jazyk – jen spisovný, i postavy mluví spisovně, občas německé výrazy
er – forma, vypráví ji autor
monology Karla Knopfrkingla mají dominantní postavení
propojení reality s iluzemi, sny, halucinacemi
Postavy
Pan Knopfrkingl – zaměstnanec pražského krematoria, něžný (ženu nazývá nebeskou, nadoblačnou), nekuřák a abstinent, rád si čte v knize o Tibetu (čerpá z ní filozofii – člověk je prach a v prach se obrátí), starostlivý, poctivý, starostlivý, má pochopení pro každého, nechává si říkat Romane, krematorium nazývá Chrám smrti; později udavač, rasista, vrah, blázen
Marie (Lakmé) – jeho manželka židovka, tichá
Dcera Zina
Syn Milivoj
Willy Reinke – zmanipuluje pana Knopfrkingla, že Hitler je dobrý, Židé jsou nepřátelé, stoupenec sudetoněmecké strany
Celková charakteristika
Psychologický horor s prvky černého románu a grotesky.
Celkové téma: Ukázka manipulace s člověkem, kdy spořádaný muž kvůli nacismu vyvraždil svoji rodinu.Hlavní téma