Ladislav Fuks - Spalovač mrtvol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Fuks, Ladislav: Spalovač mrtvol
Autor:
Významný český prozaik Ladislav Fuks se narodil v roce 1923 v Praze.
Vyrůstal v rodině dominantního policejního úředníka, zato velmi milující a obětavé matky.
Vzdor ke svému otci pak nastínil v několika jeho knihách.
Největší životní krize ho ale teprve čekala v období dospívání, kdy si poprvé uvědomil
svoji homosexuální orientaci (v koncentračních táborech mizí nejen židé a romové, ale také
právě homosexuálové).
Po většinu svého života strávil v osamění, jeho nejbližšími byli jen mladíci s kriminální
minulostí živící se prostitucí.
Nakonec se ale Fuks oženil s bohatou italskou, od které ovšem krátce po svatbě utekl a byl
hospitalizován na psychiatrii.
Jeho zajímavý život plný tajemství končí v roce 1994.
Fuks byl silný kuřák a miloval italskou operu.
Většina Fuksových děl je přímo inspirována autorovými zkušenostmi a zážitky – často se
setkáváme se slabou osobou žijící ve svém vlastním světě, což se dá vysvětlit autorovou
orientací (jako homosexuál k tomu byl přirozeně donucen dobou).
Fuks byl prozaik, především psal prózu psychologickou s námětem úzkosti, ohrožení –
inspirace 2.sv. válkou, holocaustem.
Díla: Mí černovlasí bratři, Pan Theodor Munstock, Zámek Kynžvart, Vévodkyně a kuchařka
Téma, myšlenka:
- změna člověka, pod vlivem historických událostí a nátlaku, od mírumilovného člověka, který
má rád svoji rodinu až po vraha, který ji celou zabije, ideologie moci
- Informování o vlivu hrůznosti války na lidskou psychiku
Doba děje: Příběh se odehrává v Praze v období před okupací a během nacistické okupace.
Kompoziční výstavba: děj je chronologická, kniha je členěná do 15ti kapitol, jednotlivé kapitoly i
scény jsou propojeny stále se vracejícími motivy (např. Růžolící dívka v černých šatech, starší žena v
brýlích, starý muž s červeným motýlkem) stále se opakující i některé slovní obraty a přívlastky (motiv
snubního prstenu, novinové titulky, motiv hudby)Čtenář brzy zjišťuje, že za všudypřítomnou vlídností
se skrývá tragická skutečnost, že slova neodpovídají kruté realitě a skrývají i něco jiného, než se na
první pohled zdá. Propojuje reálný svět s iluzemi, sny a halucinacemi (návštěva tibetského vyslance)