Máj - Karel Hynek Mácha
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Skladba:
dedikace - předmluva, autor vysvětluje smysl díla
4 zpěvů
2 mezizpěvů (intermezz)
Paralely
obraz májové přírody X láska (první zpěv)
nepravidelnost jak ve verších (délka verše dána myšlenkou), tak v rýmech
Žánr, umělecký směr, jeho znaky v díle a charakteristika směru
lyricko-epická balada
Znaky romantismu
moderní básnická řeč, obraz přírody, nenaplněná láska, tajemství (nadpřirozenost)
subjektivismus - splynutí autora s dílem (postava Hynka)
individualita - postava Viléma
tajemné motivy - lesní duchové, popraviště
motiv poutníka - Hynek putuje, seznámí se s Vilémovým příběhem; zastaví se i u jeho popraviště
ostrá kritika společnosti, lhostejnosti, bezcitnosti
kontrast k lidské krutosti tvoří krása májové přírody
touha po svobodě, pesimismus
Autor
český básník a prozaik, nejvýznamnější představitel českého romantismu
zakladatel moderní české poezie
studoval gymnázium, vynikal v matematice
byl to podivín, samotář, hodně cestoval › nejčastěji pěšky (až do Itálie)
psal si deník, některé pasáže zašifrované (vlastní abeceda) › převládají zde erotické pasáže
působil v Kajetánském divadle – poznal Lori Šomkovou (hodná, naivní, jednoduchá dívka), Lori Máchu obdivovala
Hasil pořár, při hašení měl obrovskou žízeň › pil splaškovou vodu
v úmrtním listě napsáno, že umřel na zápal plic (spíše asi cholera nebo salmonelóza)
pochován v Litoměřicích v den plánované svatby s Lori, ostatky později převezeny na Slavín
v roce 1939 nový pohřeb Máchy, který byl spojen s demonstrací
DÍLO:
povídka "Křivoklad"
básně "Romance; Svatý Ivan; Čech; Budoucí vlasť; Ohlas písní národních; Těžkomyslnost"
deník "Deník na cestě do Itálie"
próza "Cikáni (vydáno posmrtně); Pouť krkonošská"
lyrickoepická skladba "Máj"
Kontext
vydáno 1836, u nás doba národního obrození → proto nebyl Máj příliš ceněn ve své době
1830: revoluce ve spoustě evropských zemích, u nás: Metternich
tehdejší česká společnost zaměřena na sentimentální vlastenecké hry
cíle výchovné převládají nad uměleckými
literatura si nekladla vyšší cíle než bavit čtenáře
ani soudobí umělci si Máchy moc necenili (Tyl: posměšná povídka „Rozervanec“)
Národní obrození
Josef Jungmann – Slovník česko-německý
František Ladislav Čelakovský – Ohlas písní českých, Ohlas písní ruských
Český romantismus
Karel Jaromír Erben – Kytice
Josef Kajetán Tyl – Rozervanec, Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
Karel Sabina – Úvod povahopisný – obhajoba Máchy, Hrobník
Světový romantismus
Victor Hugo – Chrám Matky boží v Paříži
Georgie Sandová - Indiana
Alexandr Sergejevič Puškin – Evžen Obětin, Kapitánská dcerka
Michail Jurjevič Lermontov – Maškaráda, Hrdina naší doby