Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




maryša

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ALOIS A VILÉM MRŠTÍKOVÉ: MARYŠA. SPN, PRAHA 1965

Rozbor textu:

Literární druh: Drama – Divadelní hra (předvádění výchozího textu na scéně, charakteristická je přímá řeč a scénické poznámky). Patří společně s lyrikou a epikou mezi základní literární druhy. Tvoří se tak, že se příběh vypráví pomocí dialogů či monologů. Postavy jsou označené.

Literární žánr:
Tragédie – forma dramatu s vážným obsahem. Hrdina se obvykle dostane do neřešitelného konfliktu s vlastním osudem, často umírá.

Typ vypravěče:
Přímá řeč postav, střídání ich-forem.

Aktuálnost námětu:
Některé prvky díla jsou zajisté aktuální – peníze mají v dnešní době velkou moc a domácí násilí se stále vyskytuje. Naopak „nucené sňatky“ jsou dnes již nevídané.

Čas a místo děje: Děj se odehrává v jihomoravské vesnici koncem 19. století (1886, 1888).


Jazyk a styl:
Autor velmi realisticky popisuje venkovský život. Celé dílo je napsáno v dialektu. Jde o kombinaci moravského, hanáckého a brněnského nářečí. Postavy v promluvách nepoužívají spisovnou češtinu, typické jsou hláskové změny, např. ou se mění na ó (mó ženó, budó), ej v e (podívé se), místo šť je šč (ščasná), v první slabice odpadá j, k (enem, sem, dyž). Do scénických poznámek jsou začleněny lidové písně, kroje, živá muzika,…Maryša používá méně nářečních prvků než Lízal. Autoři chtěli zřejmě poukázat na vytlačování dialektu školní pravopisnou mluvou mladší generace. Básnické prostředky: výpustka (např. černý mně dej), řečnická otázka (např. Chceš bílý nebo černý?)

Kompozice: Je to tragédie o pěti dějstvích podle vzoru antického dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa). Děj se soustředí na hlavní myšlenku, neodbíhá od ní a rychle spěje k dovršení. Dílo je napsáno chronologicky a prospektivně (3. dějství se odehrává o 2 roky později). Počáteční stránky jsou věnované přehledu a charakteristice osob.

1. dějství (expozice) – jednání Lízala a Vávry o věno; loučení Francka a Maryši
2. dějství (kolize) – Maryša odmítá sňatek s Vávrou, u nikoho nenachází podporu, nakonec musí souhlasit
3. dějství (krize) – návrat Francka, zjištění, že je Maryša vdaná a týraná Vávrou, stále miluje Francka; pokračování sporů o věno
4. dějství (peripetie) – Lízal se snaží o Maryšin návrat domů, Francek ji chce vzít do Brna, Vávra se pokusí Francka zastřelit
5. dějství (katastrofa) – Maryša otráví nemilovaného muže, k činu se přizná

Hlavní myšlenka: Manželství bez lásky, které je založeno na penězích, nemůže být šťastné. V díle jsou zobrazeny majetkové rozdíly na vesnici a ukazuje, pro koho jsou peníze nejdůležitější. Autoři poukazují také na to, že rodiče občas dají přednost penězům před štěstím svých dětí a neuvědomují si, že tím jim ničí život.


Postavy:
Maryša – mladá dívka, poslušná dcera, miluje Chudého Francka, nakonec je nucena vzít si bohatého Vávru (morální a náboženské zásady), citlivá, umí vzdorovat
Vávra – bohatý sedlák, vdovec s dětmi, říká se o něm, že je tyran, je to zlý, agresivní, sebevědomý opilec, Maryšu si vzal kvůli penězům
Lízal – otec Maryši, sedlák, nejprve viděl jen peníze, až když bylo pozdě, šlo mu o štěstí svého dítěte, bezcitný, vychytralý, zištný
Lízalka – Maryšina matka, surovější než otec, krutá, přísná, umíněná
Francek – mladý rekrut prudké povahy, odvážný, věrný, hrdý, miluje Maryšu

Témata, do kterých materiál patří