Moderní umělecké směry v 90. letech 19. století, česká poezie na přelomu 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka č. 14
Moderní umělecké směry v 90. letech 19. století, česká poezie na přelomu 19.a 20. století
dosavadní úspěšný rozvoj společnosti umožňoval optimistický pohled na skutečnost, ale na konci století nastala změna:
rychlé životní tempo
konkurenční boj
katastrofické představy
chaos a desorientace
růst napětí a neshod a kritické pozornosti
z těchto skutečností vznikl pesimistický životní pocit, beznaděj
Filosofové
1. Arthur Schopenhauer
jeden z nejmódnějších filosofů té doby
popíral možnost rozumového povstání
možnosti vědy viděl jako nedoceněné
popíral historický pokrok
Dílo:
Svět jako vůle představa
vyjadřuje zde pochmurný názor na život, který odpovídal náladám mezi lidmi na sklonku minulého století
2. Friedrich Nitzsche
německý filozof, který působil pronikavě na myšlení té doby
vytvořil nesourodé esejistické dílo, kde předložil svoje myšlenky
tvůrce pojmu nadčlověk (člověk, který svými schopnostmi vyniká nad ostatními)
odmítal měšťáky, pro jejich špatnou morálku, vytvořil si obdiv k radikální inteligenci
Dílo:
Zrození tragédie z ducha hudby
v tomto díle si vytvořil názor na tragédii a antické umění
rozlišoval umění apollinské (jasné, vyrovnané a harmonické) a umění dionýské (vášnivé, nespoutané, disharmonické)
Tak pravil Zarathustra, Soumrak bohů
názory z tohoto díla zneužili italští a němečtí fašisté
3. Henri Bergson
postavil se proti pozitivistickému racionalismu, pesimistický náhled na život
pro lepší poznání světa doporučuje intuici
podle jeho názoru se vývoj světa nedá odvodit žádnými nadpřirozenými příčinami, ale přirozenými životními pudy.
umění chápal jako proces vzpomínání a snění, nikoli jako napodobování přírod
Moderní literární směry
I. IMPRESIONISMUS
název pochází z latiny a v překladu znamená dojem
a) malířství
klade důraz na světlo
zachycuje bezprostřední dojem, okamžitou náladu
barvy jsou světlé, hra světel a stínu
motivy: přírodní, portréty, atmosféra kaváren, restaurací
technika malování: nanášení barev, skvrn, aby zachytily prchavost dojmu
Eduard Manet
Snídaně v trávě
Claude Monet
Imprese
b) literatura
sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie)
potlačení rozumové účasti na obsahu
volné řazení zrakových a sluchových dojmů
v popředí lyrika, lyrizace prózy
synesteze: vnímání zároveň několika smysly
básníci: P. Verlaine, A. Sova, K. Hlaváček, F. Šrámek
c) architektura
jedním z představitelů byl ANTONIO GAUDI
památky:
Praha:
Výstaviště, Hlavní nádraží, Obecní dům, Zlatá husa, Pařížská ulice, pražské Vinohrady
d) sochařství:
August Rodin
Brána pekel (Božská komedie), Balzac, Milenci
F. Bílek
pomník J. A. Komenského