Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní umělecké směry v 90. letech 19. století, česká poezie na přelomu 19. a 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (157.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka č. 14

Moderní umělecké směry v 90. letech 19. století, česká poezie na přelomu 19.a 20. století

  • dosavadní úspěšný rozvoj společnosti umožňoval optimistický pohled na skutečnost, ale na konci století nastala změna:

  • rychlé životní tempo

  • konkurenční boj

  • katastrofické představy

  • chaos a desorientace

  • růst napětí a neshod a kritické pozornosti

  • z těchto skutečností vznikl pesimistický životní pocit, beznaděj

Filosofové

1. Arthur Schopenhauer

  • jeden z nejmódnějších filosofů té doby

  • popíral možnost rozumového povstání

  • možnosti vědy viděl jako nedoceněné

  • popíral historický pokrok

Dílo:

Svět jako vůle představa

  • vyjadřuje zde pochmurný názor na život, který odpovídal náladám mezi lidmi na sklonku minulého století

2. Friedrich Nitzsche

  • německý filozof, který působil pronikavě na myšlení té doby

  • vytvořil nesourodé esejistické dílo, kde předložil svoje myšlenky

  • tvůrce pojmu nadčlověk (člověk, který svými schopnostmi vyniká nad ostatními)

  • odmítal měšťáky, pro jejich špatnou morálku, vytvořil si obdiv k radikální inteligenci

Dílo:

Zrození tragédie z ducha hudby

  • v tomto díle si vytvořil názor na tragédii a antické umění

  • rozlišoval umění apollinské (jasné, vyrovnané a harmonické) a umění dionýské (vášnivé, nespoutané, disharmonické)

Tak pravil Zarathustra, Soumrak bohů

  • názory z tohoto díla zneužili italští a němečtí fašisté

3. Henri Bergson

  • postavil se proti pozitivistickému racionalismu, pesimistický náhled na život

  • pro lepší poznání světa doporučuje intuici

  • podle jeho názoru se vývoj světa nedá odvodit žádnými nadpřirozenými příčinami, ale přirozenými životními pudy.

  • umění chápal jako proces vzpomínání a snění, nikoli jako napodobování přírod

Moderní literární směry

I. IMPRESIONISMUS

  • název pochází z latiny a v překladu znamená dojem

a) malířství

  • klade důraz na světlo

  • zachycuje bezprostřední dojem, okamžitou náladu

  • barvy jsou světlé, hra světel a stínu

  • motivy: přírodní, portréty, atmosféra kaváren, restaurací

  • technika malování: nanášení barev, skvrn, aby zachytily prchavost dojmu

Eduard Manet

Snídaně v trávě

Claude Monet

Imprese

b) literatura

  • sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie)

  • potlačení rozumové účasti na obsahu

  • volné řazení zrakových a sluchových dojmů

  • v popředí lyrika, lyrizace prózy

  • synesteze: vnímání zároveň několika smysly

  • básníci: P. Verlaine, A. Sova, K. Hlaváček, F. Šrámek

c) architektura

  • jedním z představitelů byl ANTONIO GAUDI

  • památky:

Praha:

Výstaviště, Hlavní nádraží, Obecní dům, Zlatá husa, Pařížská ulice, pražské Vinohrady

d) sochařství:

August Rodin

Brána pekel (Božská komedie), Balzac, Milenci

F. Bílek

pomník J. A. Komenského

Témata, do kterých materiál patří